Sunday, March 27, 2011

PEMBANGUNAN DAN PEMANTAPAN DISIPLIN

JENIS-JENIS DISIPLIN

2. DISIPLIN ARAHAN KERJA:-
Disiplin arahan kerja diwujudkan apabila sesuatu tugasan yang diberikan oleh guru perlu diselesaikan oleh murid dalam tempoh masa yang ditetapkan. Disiplin jenis ini dibentuk berlandaskan kesedaran keperluan dan tanggungjawab serta kebaikannya untuk murid-murid mematuhi arahan dan menyempurnakan tugasan mengikut jadual.

Disiplin arahan kerja ini mempunyai ciri motovasi yang positif kerana disiplin jenis ini dapat menggalakkan murid menyelesaikan tugasan untuk kebaikan dan kepentingan sendiri. Sememangnya, tidak semua murid mempunyai disiplin arahan kerja dan mematuhi arahan guru supaya menyempurnakan tugasan mereka mengikut jadual. Mematuhi disiplin jenis ini bergantung kepada kematangan murid serta jenis tugasan yang diberikan.

Pada amnya, disiplin arahan kerja dapat diwujudkan apabila tugasan yang diberikan adalah menarik, bermakna, boleh disempurnakan mengikut tempoh masa yang ditetapkan, sesuai dengan umur dan keupayaan murid.

4 comments:

jeBateja said...

susah nak mengajor org mendisplin erk...ahakz

a.samad jaafar said...

hihihi,,, teman suka kartun ta.. kalo bab hei bebudok sekolah ni, payah beno nok belabun.. deme udoh idok ghope kite dulu yak..dulu cikgu kita hormat berghabih..le niii.. dimaki2 di deme je..

amalhaj said...

jeBateja:- pengughusan sumber manusia katakan..... hahahahahaha

amalhaj said...

len ulu len paghang mad oiiiiii