Thursday, August 8, 2013

SALAM AIDILFITRI MAAF ZAHIR & BATIN

Selama 29 hari Ramadhan bersama-sama dengan kita, kita syawal muncul lagi. Umat Islam menjalani ibadah puasa selama 29 hari disamping pelbagai lagi ibadah sepanjang Ramadhan. Ada yang bertadarus. Ada yang berqiamulai. Ada yang bersedakah mengadakan majlis more. Ada yang bersedakah mengadakan majlis bersahur. Sungguh indah ketika berada di bulan Ramadhan.

 Sembahyang waktu terdapat ramai sekali jemaahnya, terutama solat Maghrib dan Isyak. Begitu juga di waktu Subuh ramai juga jemaah yang bersama. Waktu-waktu lain seperti Zohor dan Asar mungkin bilangan yang sedikit tetapi kemungkinan masih ramai lagi berada di pejabat-pejabat dan bersolat di sana. Kemeriahan umat Islam semasa berada di bulan Ramadhan amat ketara. Namun mengapakah ketika berada di bulan-bulan yang lain tidak sebegitu rupa?

Dalam bulan Ramadhan juga pelbagai isu telah dibicarakan. Tak kira oleh umat Islam itu sendiri atau pun yang bukan Islam. Di masa inilah sebagai umat Islam perlu bijak menangani setiap isu dan kekeliruan. Islam perlu dipertahankan dan perlu disanjung. Islam perlu dihormati bagi yang bukan Islam. Jangan melakukan sesuatu yang boleh menggores perasaan dan keimanan umat Islam dan begitulah sebaliknya.

Apa-apa pun di sini, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin kepada semua yang membaca tulisan ini.

Salam Aidilfitri.

2 comments: