Friday, January 8, 2016

MASIH DI AMSTERDAM

Masih di bandar di Amsterdam. Cuaca idak ler sejuk bebenor. Yang teman makei saghung tangan tuh bukannyer haper. Angin yang bertiup memang sejok sampai menyusup ke tulang hehehehehe. Mengkomer tengok pelancong-pelancong yang len pon ghoper itu.
Kat dalam kedei keju pon sejok mengkomer. Iniler saah satu hasil utamer bagi Belanda. Maser teman belajor Ilmu Alam darjah 6 dedulu teman dah tahu Belanda nih memang manyak meler lembu. Lembu yang demer meler tuh banyak yang jeneh lembu susu ato lembu tenusu. Jadi, keju ato demer panggei cheese itu adalah hasil daghi susu lembu.
Gambor ateh bas pulak. Kat sini (Amsterdam) sistem pengangkutan awamnyer memang canggih. Kalo naik bas cepat sikit sampei jiker nak mandingkan kalo naik keretapi. Namun gitu dua-dua nyer seleser. Maser yang tepat, laju dan keselamatan penumpang juger agak terjamin.
Diluor kedei cenderemater. Prame tingkap pon boleh jadi tarekan yang membuat oghang ghomah teman tertaghek nak ngambek gambor kat situ. Kalo kat dalam bangunan ini lagi ler tertagheknyer.
Ini gambor kat luor bangunan yang membuat kasut kayu. Memang simple buat kasut kayu nih. Dia pakei cagher membuat kunci. ader acuannyer. Sesaper sampei kat sini macam satu kemestian makei kasut besor ini pastuh nangkap gambor. Sebab teman nengok sememe pelancong macam itu.
Gambor-gambor yang dipamerkan kat sini mempunyai maksud-maksud yang penoh makna. Ia mengandongi maksud yang tersughat dan juger yang tersighat.
Gambor dalam keretapi yang menunjukkan aghah ke maner haler keretapi tuh nak pegi. Dalam keretapi pon ader panduan yang memudahkan pengguna keretapi itu.
Dah nak pergi ke Brussel (Belgium). Pergi Brussel naik keretapi laju. Dari Amsterdam singgah sekejap di Brussel sebelum pergi ke London. Juger naik keretapi laju.

No comments: