Tuesday, May 30, 2017

ACU.... MINTAK MAAF LERRRRRRR

Suatu pagi di opeh teman. Tengah teman nyiapkan lapoghan berkaitan kehadighan mughid-mughid tetiba nengor bunyi pintu diketok. Teman otomatik mandang ke aghah pintu dan ternampak cikgu Sofia (bukan namer sebenor) bersamer-samer soghang mughid lelaki. Teman teghus ngamit cikgu Sofia untuk masuk. Cikgu Sofia nolak pintu untok masuk sambil menyaper teman dengan ucapan salam. Teman menjawab salam dan teghuih nyempot duduk.

Gambar Hiasan

Cikgu Sofia menunjukkan sebuah buku catatan yang memang disediakan oleh pihak pentadbir untok catatan gughu-gughu. Buku itu dinamakan "Buku Kawalan Kelas". Di dalam akan dicatat seaneker kesalahan mughid oleh gughu-gughu yang masuk mengajor ke kelas itu. Ini bermakna sememer kelas ada buku tersebot. Dalam buku itu akan dicatat kesalahan dan tindakan yang diambil oleh gughu. Gughu adalah tidak dibenorkan meghotan. Bilamanyak bebenor (lebih daghi tiga kali) seseoghang mughid lakukan kesalahan mughid itu akan dibawa nyumper teman.

Gambar Hiasan

Teman bedek-bedek buku kawalan kelas tersebut dan nampaknya mughid yang dibawa oleh Cikgu Sofia nyumper teman ni udak lebih tiga kali idak nyiapkan keghojer ghomah. Teman bertanyer mughid itu naper idak nyiapkan keghojer ghomah yang dibeghi oleh gughu. Memacam alasan yang dibeghi. Teman pon ngeluor buku kawalan kelas yang teman punyer. Dalam buku itu ada manyak kali namer mughid ini dibawa nyumper teman. Manyak kali mughid ini teman ghotan. Teman beghitawu Cikgu Sofia mintak keghani hubungi ayah ato mak mughid ini.

Teman manggil Cikgu Abu Bakar (bukan namer sebenor). Cikgu Abu Bakar ialah Guru Penolong Kanan. Cikgu Abu Bakar akan jadi saksi yang teman nak ghotan mughid ini ateh kesalahan idak nyiapkan keghojer ghomah. Jadi, teman pon ghotan tapak tangan kighi mughid ini semanyak tiga kali. Ghotan pon bukan kuat pon tapi ghotan juger untok jadi pengajaghan. Setelah selesai, Cikgu Sofia mawak mughid itu masok ke keleh semula sambe mengucapkan teghimer kaseh dan janji akan hubungi keluarger mughid ini segegher. Teman ngucapkan teghimer kaseh pader Cikgu Abu Bakar. Disebabkan Cikgu Abu Bakar tiader keleh maser tu jadi teman ambil sedikit maser untok mincang he mughid-mughid sekolah ini.

Gambar Hiasan

Mughid-mughid udah hamper sejam balek ke ghomah. Tetiba teman nengor rioh kat luor bilik teman. Teman nampak melalui dinding ceghomin mughid yang teman ghotan tadi ader samer-samer dengan seoghang lelaki dewaser. Teman nengor lelaki itu maghah-maghah mintak nak nyumper teman. Teman mukak pintu bilik teman dan nyempot lelaki itu masuk. Teman nyughoh dier dudok tapi idak ndaknyer. Memacam perkataan kluor maghahkan teman sebab ghotan tangan anaknyer sampei berdaghah katernyer. Teman pon terkejot jugak sebab dier kater tangan anaknyer berdaghah kener ghotan.

Gambar Hiasan

Teman bedek tangan anaknyer. Memang berdaghah tapak tangan budak tu. Tapi yang heghannyer tapak tangan kanan yang berdaghah. Teman ngabor kat bapak budak tuh yang teman ghotan tapak tangan kighi sambe nunjuk buku kawalan keleh yang ader pader teman. Boleh bapak budak tu nyawab dier pon boleh buat ghotan kat kanan tuleh ghotan kat kighi. Teman mangge Cikgu Abu Bakar yang masih belum pulang untok jadi saksi camaner yang tertuleh dalam buku kawalan keleh itu. Bapak budak tu boleh kater kalo dier pon boleh caghi saksi. Nampak gayernyer bapak budak ini memang nak nyalahkan teman sebab ghotan anaknyer sampe berdaghah.

Teman udah nak gegham tapi teman sabor lagi. Teman pon nanyer kat bapak budak itu nak anak sekolah ker? Bapak budak itu teghuih nawab mestiler bukan nak jadi anaknyer bodo. Teman baleh, kalo gitu dekat sekolah ni ada tige buah sekolah lagi boleh pilih nak sekolah maner yang sesuei dengannyer. Bapak budak tu nawab buat anto jauh, die dudok depan sekolah nih ajer. Teman teghuieh nawab itu lagi senang sebab nak sekolah sini tapi tak senang dengan teman, miker boleh pegi ke JPN mintak tukorkan teman dan mintak gantikan teman dengan yang lebih baik.

Gambar Hiasan

Bapak budak itu lagi maghah dan maki memacam lagi kat teman. Teman buat nohen ajer. Bapak budak itu naghek anaknyer kluor dan beghi amaghan nak ghepot poleh. Nak jadi ceghiter, maser die nak kluor pago sekolah terseghempak bapak budak ni dengan ketua kampong. Ketua kampong nanyer kat bapak budak ni  ngapa maghah semacam ajer. Bapak budak tuh ceghiter kat ketua kampong yang die maghah pader teman sebab ghotan tangan anaknyer sampe berdaghah. Ketua kampong tu kater kat bapak budak tu, budak ini ler jatuh beskal depan ghomah die tadi. Memang tangannyer berdaghah sebab kener gareh dgan pemegang berek beskal die. Tengok tapak tangan anak kamu berdaghah luker memanjang kener berek beskal. Bapak budak itu senyap dan teghuieh mawak anaknyer balik ke ghomah. Ketua kampong yang memang nak nyumper teman ceghiter pader teman mender nih. Teman kater biorler die nak ghepot poleh. Bior die pueh ati.

Gambar Hiasan

Jam udah pukui empat setengah petang. Teman ngemeh-ngemeh baghang-ngahang teman ateh mejer. Sebelum balik ghomaj teman nak cek keliling sekolah nak pastikan keselamatan terjamin. Lagi pon ader program WAYS daghi pihak atesan. WAYS itu untok mengkomer tawu ieler sengkatan Walk Around Your School. Baguis jugak program nih sekughang-kughangnyer boleh jager kesihatan biler berjalan keliling sekolah. Dapat jugak ngeluorkan peloh.

Tetiber keghani sekolah ngabor bapak budak tadi nak nyumper. Kali ini ader plak  mawak isteghinyer. Teman nyughoh die masuk. Biler masuk ajer tetiba isteghinyer nangis sambe cakap "ACU...... MINTAK MAAF LERRRRR". Kami udak tawo anak kami jatoh beskal dan tapak tangannyer berdaghah. Bapak budak itu jugak mintak maaf sambe nangis melok teman......

No comments: