Wednesday, June 4, 2014

BERFACEBOOK HENDAK PAHALA KE DOSA?

Kalau kita ada facebook, kita akan dapat menghubung kawan kita dengan mudah. Yang penting kawan-kawan kita meng'add'kan kita sebagai 'friend' dalam facebook itu. Hubungan atau komunikasi tidak lagi gunakan sms handphone. Kalau ada internet kat rumah atau kat mana-mana kita boleh melayani facebook. Banyak "restoren" di mana-mana menyediakan "wifi" secara percuma. Cuma kita minta "password" untuk kemudahan kita ber"internet".

Ramai sungguh manusia yang ada akaun facebook ini. Kadang-kadang kita boleh menjumpai kawan-kawan lama. Sungguh gembira bila kita dapat menghubungi kawan yang lama berpisah. Ada yang sudah lebih 30 tahun baru berjumpa melalui facebook. Kalau seorang guru, boleh mencari bekas muridnya melalui facebook. Komunikasi yang dilakukan terlalu mudah. Yang jauh dirapatkan dan yang dekat dimesrakan. Jalinan mesra dan silaturahim dapat dijalinkan melalui facebook.

Dalam kita berfacebook itu kemungkinan terlupa untuk mengawal diri kita. Kita berkemungkinan akan melakukan perkara-perkara yang boleh menjadi pemusnah kepada diri kita. Ini secara sedar atau pun tidak sedar. Itu sebabnya apabila kita berfacebook, kita perlu mengambil yang positif dan wajar sekali kita meninggalkan yang negatif. Apabila kira di"provok"kan dengan berita sensasi yang tidak kita yakini wajar kita meninggalkannya.

Terdapat tujuh pemusnah yang merupakan dosa-dosa besar. Apakah diri kita semakin menjauhi atau semakin menghampiri dosa-dosa besar itu? Apabila kita berfacebook, cuba kita elakkan dari melakukan perkara-perkara yang menjadikan kita berdosa besar iatu dengan melakukan tujuh pemusnah kepada diri kita. Dalam Islam, adalah terlalu mudah kita mendapat dosa dan juga terlalu mudah kita mendapat pahala. Fikirlah kemanakah hendak kita letakkan diri kita apabila berfacebook.

1. SYIRIK:-
Banyak perkara yang menjurus kita melakukan "syirik" apabila kita berfacebook. Cerita-cerita mistik yang dipaparkan melalui facebook. Gambar yang pelik-pelik akan menjadikan kita teruja yang menyebabkan keyakinan kepada perkara-perkara tersebut mendalam dalam diri. Begitu juga seandainya kita begitu teruja dengan "numerologi" terutama yang berkaitan dengan kajian tarikh lahir. Begitu percaya dengan perkara yang tidak logik atau saintifik.

2. SIHIR:-
Bermacam iklan terdapat dalam facebook. Seseorang yang sedang mengalami sakit akan mudah menerima iklan-iklan berkenaan terutama yang berkaitan dengan bomoh. Mereka yang sakit lama atau tidak akan berfikir untuk berubat dengan bomoh. Bagi mereka yang tidak sakit pula ramai yang cdenderung ke arah mencari ayat-ayat pengasih, ayat pelaris dan sebagainya. Banyak kedai makan atau restoran telah menyalahgunakan ayat-ayat quran demi perniagaan mereka. Terdapat juga pelbagai iklan yang berkaitan dengan "ubat kuat" yang mudah dipercayai oleh mereka yang menyangkakan mereka itu telah lemah tenaga batin.
bersambung..........

No comments: