Monday, April 27, 2015

MEMBAKAR DIRI MENERANGI ORANG LAIN

Cerita-cerita dari sekolah memang menarik untuk dibaca. Setiap cerita dari sekolah akan menjadi sensasi dan begitu cepat menular. Begitu juga dengan hukuman yang terlalu pantas di buat oleh masyarakat yang belum pasti yang benar dan yang bersalah. Apatah lagi kalau ia berkaitan antara guru dengan murid. Pastinya masyarakat akan lebih memihak kepada murid.

Pernah terjadi pada tahun 2003 dulu seorang guru terkena renjatan elektrik kerana cuba membaiki kipas di kelas akibat seorang pelajarnya tiba tiba menghidupkan suis. Guru tersebut koma. Malah pernah terjadi guru maut akibat kemalangan jalanraya selepas menghantar muridnya balik ke rumah selepas aktiviti sukan. Namun semua itu ramai yang tak ambil peduli. Malah ada guru disaman oleh ibubapa kerana kereta guru yang membawa murid itu terbabit dengan kemalangan maut selepas tamat perlawanan bolasepak .

Semalam saya terima whatsapps dari group sekolah lama saya mengatakan jari seorang guru putus akibat anak muridnya menutup pintu dengan kuat. Nama guru itu cikgu Sharipuddin putus dihujung akibat kecuaian muridnya menutup pintu dengan kuat. Namun menurut makluman cikgu Sharipuddin memaafkan murid berkenaan kerana faham ianya perbuatan tidak sengaja. Namun tercetus polemik dalam perbincangan rakan rakan group bahawa kalau cikgu yg buat jari ank murid satu dunia akn heboh...jangan kata putus jari hatta dijemur pun guru akan diserang. Apatah lagi kalau rotan berbirat birat maka akan menjadi isu utama dalam media sosial dan cetak.

Kejadian yang menimpa cikgu sharipuddin yang mengajar di Sekolah Menengah Bukit Mercu Kuala Kangsar dikatakan akibat kecuaian muridnya menutup pintu terlalu kuat. Ada juga komen mengatakan salah cikgu kerana meletakkan tangan dipintu. Namun pada pandangan saya walaubagaimana betulnya guru itu pasti ada yang cuba mencari salahnya. Yang pasti cikgu sharippuddin berjiwa besar memaafkan murid itu dengan mengatakan ianya tidak sengaja.

Bagi sahabat guru yang lain diharap selepas ini kita lebih berhati hati dan pada ibu bapa janganlah selalu menuding jari menyalahkan guru. Kadangkala ada tindakan guru nampak keras contohnya nak selamatkan satu kelas dari keracunan makanan maka guru melarang menjual murid makanan dari luar. Bila diketahui media sosial maka berkoyan koyan cerca hina diberikan pada guru.

Bersabarlah wahai guru, halalkan ilmu yang kita beri walaupun kadangkala kita dilempar tahi. Yang pasti Allah sahaja yang membalas pengorbanan kita. Betullah ada pepatah mengatakan "guru umpama lilin". Membakar diri untuk menerangi orang lain. Berkorban untuk kepentingan orang lain.

No comments: