Wednesday, August 17, 2011

BARANG YANG MERAGUKAN (SYUBHAT)

Syubhat berasal dari bahasa Arab yang membawa erti samar atau tidak jelas. Sedangkan menurut istilah dalam hukum Islam adalah setiap perkara yang tidak jelas halal haramnya.

Istilah ini bersumberkan dari sabda Rasulullah s.a.w. sebagai berikut:-
"Halal itu jelas dan haram itu pun jelas. Di antara kedua-duanya itu ada perkara yang samar yang kebanyakan manusia tidak mengetahuinya. Maka, barangsiapa yang takut melakukan hal-hal yang samar tadi, bererti ia telah menjaga dirinya dari sesuatu yang mencemarkan kehormatan diri dan agamanya. Dan sesiapa yang jatuh dalam perkara-perkara yang samar itu, maka ia telah jatuh ke dalam perkara haram. Seperti seorang pengembala yang mengembalakan ternaknya di sekitar tempat yang terlarang, dikhuatirkan ternaknya itu akan makan dari tempat yang terlarang tersebut." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Terhadap perkara yang samar-samar (syubhat) ini, Islam telah menetapkan suatu garis yang disebut sikap hati-hati (warak). Dengan sikap ini, seorang muslim diharuskan menjaga dirinya dari perkara-perkara yang samar-samar, sehingga tidak akan terjerumus ke dalam perkara-perkara yang haram.

Kerana halal sudah jelas, dan haram pun sudah jelas, tinggal perkara syubhat yang harus dijaga. Semua yang meragukan halal dan haramnya adalah syubhat. Jadi sebelum nyata apakah sesuatu itu halal atau haram, hendaklah dijauhi.

No comments: