Monday, August 15, 2011

KEUTAMAAN MAKANAN DARI MAKANAN YANG HALAL

Sebahagian ulama menafsirkan hadis: Menuntut Ilmu Itu Wajib Atas Setiap Muslim, maksudnya adalah ilmu tentang halal dan haram.

Pernah suatu ketika seorang sahabat yang bernama Sa'ad meminta baginda Rasulullah saw supaya baginda memohonkan kepada Allah swt agar dijadikan seorang yang doanya mustajab, lalu baginda Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:-
"Perbaikilah makananmu, maka Allah akan mengabulkan doamu." (Hadis Riwayat Ath-Thabrani).

Disamping itu, orang yang mengusahakan rezekinya dari jalan yang halal itu, menduduki darjat yang sama tingginya dengan golongan syuhada. Ini dinyatakan oleh hadis yang berbunyi:-
"Barang siapa mengusahakan buat keluarganya dari barang yang halal, maka ia ibarat seorang pejuang di jalan Allah. Dan barangsiapa mencari dunia yang halal dengan menjaga diri dari sesuatu yang tak berguna, maka ia menduduki darjat seperti darjat seorang syuhada." (Hadis Riwayat Ath-Thabrani).

Dan sabda Nabi saw yang bermaksud:-
"Barangsiapa memakan makanan yang halal selama empat puluh hari maka Allah akan menyinari kalbunya dan akan memancarkan ilmu hikmat dari kalbunya ke lisannya." (Hadis Riwayat Abu Nuaim).

Demikianlah beberapa hadis yang menunjukkan bahawa memakan makanan yang halal itu melebihi dari peribadatan apa pun. Sebab diterima atau tidaknya suatu ibadah atau doa, tergantung dari apa yang ia makan.

No comments: