Monday, May 10, 2010

KEJUJURAN MELAMBANGKAN KELURUSAN HATI

"Pertahankan satu hal dalam hidup ini, kebenaran dan bila kita melakukannya, meskipun nampaknya akan membuat kita jauh dari orang lain. Perkara ini akan membuat kita menerima mahkota Tuhan."

JUJUR 1

Lurus hati, tulus ikhlas

KEJUJURAN
Perihal jujur, kelurusan hati

JUJUR 2
Wang yang diberikan oleh pengantin lelaki kepada orang tua pengantin perempuan

MENJUJURI
Membayar wang jujur

JUJURAN
Wang jujur

Kualiti utama watak seseorang itu adalah sifat jujur yang dimilikinya. Kejujuran yang dimiliki oleh seseorang itu adalah merupakan kemurnian dan kelurusan hati. Oleh itu, kejujuran adalah salah satu nilai yang paling penting sebagai tanda atau lambang kemanusiaan sejati.

Ingatlah, bahawa kebenaran dan kejujuran itu adalah jalan alam. Manakala ketidakjujuran pula adalah hasil dari tindakan manusia. Kebenaran itu mengalir secara bebas, teratur dan ianya benar-benar alamiah. Di pihak lain, ketidakjujuran itu adalah bersifat tidak alamiah.

Membaca, menulis dan mengira memang bermanfaat bagi anak-anak muda. Namun begitu, ianya tidak bermakna jika dibandingkan dengan perlunya mempelajari kebenaran. Kebenaran perlu diterapkan dalam setiap sendi kehidupan. Kita sewajarnya memahami perkara ini sejak diawal usia lagi.

Kita perlu memahami kebenaran dan berbicara mengenainya dengan bebas. Kita tidak akan mendapat kedamaian fikiran tanpa keduanya. Orang yang tidak mempedulikan bagaimanapun lingkungannya, orang yang tidak mengungkapkan kebenaran, kebenaran seutuhnya, adalah orang yang menjadi hamba mental.

Kita telah mendengar tentang adanya "separuh kebenaran". Ini adalah amat mengelirukan. Sebenarnya kebenaran itu tidak boleh dibahagi-bahagikan. Kita hanya boleh berpihak kepada kebenaran yang sejati atau pada ketidakjujuran yang menjadikan kita tenggelam. Jadikanlah kebenaran itu sebagai pengisi hati dan akal kita.

Tidak ada erti kekalahan dalam kebenaran yang berasal dari dalam diri kita. Kita akan menjadi pemenang, kecuali bila kebenaran dalam diri kita telah rosak. Cinta Tuhan yang ada dalam diri kita adalah cinta akan kebenaran dan keadilan.

"Ganjaran terbesar yang boleh kita berikan terhadap kebenaran adalah dengan menggunakannya atau mengamalkannya".

3 comments:

asilahmuhajer said...

sapa la orang yang cakap "separuh kebenaran" tu ye??

lucu plak rasanya..

asilahmuhajer said...

sapa la orang yang cakap "separuh kebenaran" tu ye??

lucu plak rasanya..

amalhaj said...

terlalu ramai yg bercakap "separuh kebenaran" masa kini. orangnyer cikgu pastinyer mengerti dan mengetahui.