Sunday, May 30, 2010

SEMANGAT PENDORONG PENINGKATAN DIRI

"Dengan sedikit pengecualian, penghargaan tinggi dari hidup diberikan kepada manusia yang memiliki fizikal tegap. Alam menuntut manusia agar bertahan pada puncak kedudukannya. manusia yang melanggar hukum alam pasti akan mendapat hukumannya, walaupun manusia itu menduduki singgahsana."

Semangat adalah:-
1. roh yang terdapat dalam segala makhlok. Ia dipercayai mempunyai kuasa-kuasa tertentu.
2. perasaan hati atau jiwa
3. maksud atau tujuan yang terkandung dalam sesuatu perjanjian
4. kemahuan untuk melakukan sesuatu atau nafsu

Daripada maksud-maksud yang terkandung dalam Kamus Dewan maka semangat bolehlah kita definisikan sebagai berada dalam keadaan "sihat secara fizikal atau daya mental atau kekuatan". Di dalam semnagat itu terdapat suatu kekuatan kreatif yang hebat. Ini adalah disebabkan semangat meningkatkan kekuatan yang ada pada seluruh kemampuan kita. Semangat akan memungkinkan semuanya menjadi lebih cekap dan berhasil.

Semangat, stamina fizikal, daya kreatif adalah kumpulan kekuatan kita iaitu kekuatan yang menjadi pendorong hidup kita. Terlalu sedikit antara kita yang menyedari pentingnya peranan yang dimainkan oleh pendorong ini dalam segala bentuk peningkatan diri. Terlalu ramai yang meletakkan nasib apabila sesuatu kejayaan itu dinikmati dengan meninggalkan semangat yang kuat untuknya.

Orang tua selalu berharap bahawa mereka mempunyai tenaga luarbiasa seperti yang dimiliki oleh anak-anak mereka. Apabila kita dapat memasukkan tenaga anak-anak kecil ke dalam botol dan menjualnya, pasti kita akan mencetak berjuta-juta ringgit. Sebenarnya anak-anak kecil belum mempelajari cara mensia-siakan waktu dan menghancurkan semangat muda mereka.

Kita dianugerahkan sumber kekuatan yang boleh kita gunakan seumur hidup. Pada masa kuliah atau awal masa dewasa, kita menyedut sumber itu secara berhabis-habisan. Kita diibaratkan telah mengeringkan penampung bahan bakar itu. Kemudian kita merasa sukar untuk kita membangkitkan semangat muda kita. Kita juga merasa sulit untuk melakukan sesuatu yang bererti untuk meningkatkan diri.

Alam menuntut agar kita menjaga tubuh dan akal kita agar tetap murni apabila kita mahu mencapai kejayaan abadi. Akhirnya kita harus yakin bahawa rasa takut, khuatir, kelewatan dan berkhayal akan menghancurkan kejayaan. Ini termasuklah kejayaan sementara yang kita pegang sekalipun walaupun itu sangat-sangat menjanjikan. Kejayaan itu akan berubah menjadi kegagalan. Ini akan menghancurkan semangat dan daya hidup. Seterusnya ia juga akan turut menghancurkan seluruh kesempatan menikmati kejayaan abadi.

No comments: