Wednesday, March 13, 2013

CERITA GURU 3 - MAK TIPU MAK TIPU MAK TIPU

Pagi sabtu itu, cikgu Munirah tergesa-gesa keluar dari rumahnya. Cikgu Munirah sudah terlambat untuk ke sekolah. Pagi itu cikgu Munirah terpaksa memujuk anak bongsunya yang tiba-tiba mengamuk dan menangis sambil memekik, "mak tipu..... mak tipu..... mak tipu....." Kesabaran cikgu Munirah tercabar. Namun anak bongsunya tidak bersalah. Dia telah berjanji akan membawa anaknya mandi laut. Sudah berapa kali Sabtu janji itu hanya tingal janji.

Sabtu dulu-dulu cikgu Munirah terpaksa membawa murid-murid ke Majlis Tilawah Quran ke peringkat daerah. Sabtu sebelum itu, cikgu Munirah melatih pasukan bola jaring sekolahnya yang tahun sebelumnya telah menjadi johan daerah. Sabtu sebelum-sebelum itu, cikgu Munirah mengadakan kelas tambahan murid-muridnya yang akan menduduki SPM tahun ini.

Janji cikgu Munirah dengan anak bongsunya itu telah tidak tertunai agak lama. Kadang-kadang cikgu Munirah berasa malu dengan suaminya. Suaminya walaupun bekerja bukan sebagai guru tetapi suami bekerja lima hari seminggu. Hari Sabtu dan Ahad pasti ada di rumah kecualilah kalau ada kerja-kerja luar daerah atau luar negara.

Pagi itu, suami cikgu Munirah terpaksa memujuk anak bongsu mereka. Suami cikgu Munirah membawa anak bongsunya keluar. Cikgu Munirah berbangga dengan suaminya yang memahami tugas isterinya sebagai seorang guru masa kini.Cikgu Munirah berasa sedih apabila ada orang yang berkata kerja sebagai seorang guru senang, sabtu ahad cuti. Kalau cuti penggal lagi lama cuti. Cikgu makan gaji buta.

No comments: