Tuesday, March 19, 2013

CERITA GURU 5 - APA CIKGU BUAT BILA CUTI SEKOLAH

Tak lama lagi cuti penggal akan bermula. Cuti kali ini selama seminggu. Ramai cikgu-cikgu sudah berkira-kira untuk bercuti. Ada yang bercadang hendak balik kampung. Ada yang bercadang membawa keluarga makan angin. Ada yang bercadang menziarah keluarga untuk merapatkan ikatan silaturrahim. Ada yang hendak berehat sahaja di rumah.
Cikgu Azmi seorang guru muda yang baru dipostingkan di salah sebuah sekolah rendah di bandar ini. Cikgu Azmi berasal dari Johor. Cikgu Azmi bercadang hendak balik ke kampung di Johor masa cuti penggal selama seminggu ini. Sudah tuga bulan cikgu Azmi tidak balik kampung. Bukan cikgu Azmi tak mahu balik kampung tapi ada sahaja tugas yang perlu diselesaikan. Ada sahaja kerja yang perlu dibereskan tak kira Isnin sampai Jumaat. Malahan Sabtu dan Ahad pun ada kerja yang perlu dibuat.
Pagi tadi Guru Besar memanggil cikgu Azmi masuk ke pejabatnya. Cikgu Azmi diarahkan oleh Guru Besar untuk melatih pasukan sepak takraw sekolah yang akan bertanding di peringkat daerah sebaik sahaja sekolah bermula selepas cuti penggal. Lagi pun sekolah cikgu Azmi merupakan johan negeri pada tahun lalu. Apakah cikgu Azmi akan mengorbankan masa cutinya demi untuk pasukan sepak takraw sekolahnya?

No comments: