Sunday, March 10, 2013

KISAH GURU 1 - DI MANA ISTERIKU?

Suatu malam, Dr. Ng Kok Heng terjaga dari tidurnya. Dilihat jam loceng di kepala katil menunjukkan angka 1.00 pagi. Dia berasa hairan, ke manakah isterinya yang sepatutnya berada di sebelah pembaringannya. "Ah, mungkin dia ke bilik air," bisik hati Dr. Ng Kok Heng dan terus kembali menyambung kembali tidurnya.

Lebih kurang pukul 2.00 pagi, Dr. Ng Kok Heng terjaga lagi dari tidurnya. Tangannya meraba-raba di sebelah pembaringannya. Isterinya masih tiada tidur di sebelahnya. Disebabkan terlalu mengantuk Dr. Ng. Kok Heng meneruskan tidurnya. Tambahan pula, awal-awal pagi Dr. Ng Kok Heng terpaksa ke Hospital Besar Kuala Lumpur kerana ada urusan di sana.

Sekali lagi Dr. Ng Kok Heng terjaga dari tidurnya. Jam di dinding bilik berbunyi tiga kali yang menandakan waktu itu sudah pukul tiga pagi. Dr. Ng Kok Heng terkejut kerana isterinya masih lagi belum ada disampingnya. Dr. Ng Kok Heng bangun dan turun dari katilnya untuk mencari isterinya. Dilihatnya lampu bilik bacaan di rumahnya masih terang benderang. Dr. Ng Kok Heng sudah dapat meneka bahawa isterinya kesayangannya berada di situ.

Apabila masuk sahaja ke bilik bacaan tersebut, dilihat siterinya masih mengadap skrin komputer. "Hai, darling, masih belum tidur?" sapa Dr. Ng Kok Heng kepada isterinya. "Belum, saya sedang online saps ini sayang," balas isteri Dr. Ng Kok Heng. "Tidurlah. Jaga kesihatan. Besok mengantuk masa mengajar," Balas Dr. Ng Kok Heng. "Di sekolah pun boleh buat kerja itu masa rehat atau bila ada masa free," sambung Dr. Ng Kok Heng. "Tak boleh, di sekolah internetnya terlalu perlahan dan selalunya langsung tak boleh online," balas isteri Dr. Ng. Kok Heng.

"Susah sangatkah menjadi guru sekarang ini?" kata Dr. Ng Kok Heng. "Di sekolah kerja dari pagi sampai petang, lepas itu sambung pula kerja di rumah sampai hampir subuh," sambung Dr. Ng Kok Heng. "Sayang tidurlah dulu, saya nak sambung kerja ini. Sekarang internet sungguh laju, mudah sungguh kerja yang hendak dibuat," balas isteri Dr. Ng Kok Heng. "Oklah darling, saya sambung tidur semula. Kerja, kerja juga, kesihatan sayang kena juga dijaga," jawab Dr. Ng Kok Heng sambil masuk ke bilik tidurnya untuk menyambung semula tidurnya.

No comments: