Saturday, March 16, 2013

CERITA GURU 4 - BERJAYA ANAK KAMU YEEEE

Petang tadi pergi ke Ipoh. Nengok hoki Piala Azlan Shah. Ngapa idak nama Piala Sultan Azlan Shah? Biarkan mereka yang memikirkan pasal nama itu. Yang ndak diceritakan kat blog ini pasal jumpa dengan sahabat lama di "De Garden", Ipoh. Sudah berpuluh tahun tak jumpa boleh jumpa kat sini. Rupa-rupanya sahabat itu pun ndak nengok hoki juga. Malaysia main dengan India belah malam, jadi lepak dulu kat kedai makan.

Sahabat ini pun seorang guru. Sebaya dengan teman. Sama maktab. Lepas posting tahun 1980 memasing bawak diri. Tiba-tiba pada tahun 2013 ini boleh jumpa balik. Itulah kehendak Allah. Allah telah menemukan kami semula. Biasalah kalau jumpa sahabat mesti sembang pasal keluarga. Pasal kekawan. Pasal kerja. Bila sembang tang keluarga tu yang boleh beri tabik pada sahabat itu.

Sahabat itu kerja sahaja setahun terus kahwin. Itu sebab umur anak sahabat itu yang sulung udah 30 tahun. Anaknya ada 9 orang. Wui ramai nya. Tapi, walaupun ramai, semuanya masuk sekolah asrama penuh. Sembilan orang anaknya dapat 5'A dalam UPSR. Dapat 8'A dalam PMR dan 10'A dalam SPM. Bukan senang yer nak dapat macam itu.

Masa sekolah menengah, anak yang sulungnya masuk MCKK. Nombor dua masuk STAR Ipoh. Nombor tiga Tunku Khursiah. Yang keempat Seri Puteri. Kelima Tun Fatimah. Keenam Yayasan Saad Melaka. Ketujuh Alam Shah. Kelapan Sekolah Menengah Sains Teluk Intan dan kesembilan Sekolah Menengah Sains Bukit Mertajam.

Tang anak-anak sahabat ini memang hebat. Apa tidaknya, sebab sahabat ini hebat. Lepas posting lima tahun sambung belajar ambil ijazah. Isteri sebagai idola dan pendorong katanya. Maklumlah dapat isteri guru yang berijazah. Lepas lima tahun kemudian ambil pula Master. Dan sekarang ini sudah PHD pula. memang hebat sahabat ini. Tahniah. Semoga Allah memberi kebahgiaan dunia dan akhirat buat sahabat dan keluarga. 

No comments: