Monday, February 8, 2010

ERTI SEBUAH KEGEMBIRAAN

"Matahari bersinar setelah badai menghilang, selalunya ada pemecahan bagi setiap masalah dan tugas yang tertinggi dari jiwa adalah untuk bergembira. Maka jadikanlah diri berada di dalam kegembiraan kerana kegembiraan itu akan mengatasi segalanya."

Gembira lawannya sedih, maka kegembiraan lawannya kesedihan. Kegembiraan berasal dari perkataan gembira yang membawa erti sangat suka, sangat girang dan sangat besar hati. Kegembiraan pula membawa erti keadaan gembira, kesukaan, kegirangan, kebanggaan dan keberanian.

Kegembiraan adalah harta kejayaan yang paling berharga. Ianya adalah merupakan suatu tonik yang paling hebat di dunia bagi akal dan juga tubuh badan kita. Manfaat yang tidak ternilai dari kegembiraan yang tidak perlu dibayar dengan apa pun. Melalui kegembiraan, kita akan dapat nikmati hidup yang boleh kita hayati.

Apakah kita pernah terfikir. mengapakah begitu ramai makhluk yang berwajah menyedihkan di muka bumi ini? Ramai orang tak kira yang sedang berjalan atau duduk dan sebagainya terutama yang hilir mudik dengan wajah yang membayangkan penderitaan atau kesedihan. Keadaan muka yang muran ini akan merisaukan orang yang lain. Kadang-kadang orang lain harus melihat dua kali demi untuk menyakinkan diri apakah si muka muram itu bukannya memakai topeng.

Khalayak akan melihat orang ini seperti anak ayam kehilangan ibu atau seperti tikus kuyup kerana mereka belum tahu siapa mereka. Dari mana asal usul mereka. Tidak tahu kemana arah yang mereka hendak pergi. Pada dasarnya mereka ini belum dapat mengenal diri mereka sendiri.

Apabila manusia mengetahui bahawa mereka adalah ciptaan Tuhan Yang Mana Agong, bahawa diri mereka adalah sebahagian gabungan dari hukum, peraturan dan rancangan. Mereka bukannya tercipta secara kebetulan maka ia akan mulai tahu tentang nilai diri mereka. Pengenalan diri ini akan terlibat melalui penampilan mereka, suara mereka, cara jalan mereka dan umumnya seluruh tindakan fizikal mereka.

Mungkin saja seseorang itu memiliki sejumlah besar kekayaan material. Mungkin juga mempunyai jawatan tinggi dalam pemerintahan. Juga mungkin menjadi putera mahkota atau mempunyai kekuasaan besar dalam dunia ini. Namun semua itu tidak bererti bila dibandingkan dengan harga sebuah kegembiraan.

Mengapakah perlu kita meletakkan diri kita berada di dalam kesedihan, pada hal kita sudah pun bersedia untuk menikmati kegembiraan?

No comments: