Sunday, February 28, 2010

KEARIFAN YANG PENUH BIJAKSANA

"Orang yang mudah percaya tanpa berfikir adalah orang yang bodoh."

Kearifan adalah suatu kesempurnaan dalam penelitian. Kearifan juga merupakan pembimbing kepada kita dalam menjalani setiap tugas dalam kehidupan. Kearifan ini adalah diumpamakan seperti "tengok kiri tengok kanan" ketika hendak menyeberang jalan raya. Oleh itu, secara ringkasnya, kearifan adalah suatu sikap yang berhati-hati penuh dengan bijaksana.

Secara umumnya kita ini sering sahaja menilai karakter orang lain dengan berdasarkan prinsip, karakter dan pertimbangan diri kita sendiri. "Musang berbulu ayam" akan sentiasa bebas berkeliaran di mana-mana untuk mencuri hasil kerja orang lain. Ia juga boleh diibaratkan sebagai "serigala berbulu kambing". Orang yang sedemikian adalah seorang yang penipu yangt akan berada di mana sahaja. Kita yang lalai akan dengan mudah menjadi korbannya seandainya kita mengabaikan bimbingan dari kearifan kita.

Sesungguhnya tidak mudah bagi seorang usahawan yang berjaya untuk berbicara tentang kekalahannya dalam kehidupan. Namun begitu, usahawan tersebut akan berasa yakin bahawa sungguh penting untuk menceritakan pengalaman pahitnya untuk dijadikan sebagai teladan. Di sini penerapan kearifan adalah penting dalam segala tingkat kehidupan.

Seluruh urusan perniagaan harus dilakukan dengan cara perniagaan. Jika masalah yang bersangkutan dengan kewangan maka seharusnya dilakukan dengan prinsip kewangan yang baik iaitu bank yang terbaik. Usahawan yang berjaya senang seandainya kita mendapat pelajaran dari kepahitan yang telah dialaminya.

Pengalaman boleh menjadi guru yang mahal. Kearifan adalah dasar jaminan untuk menanggung segala kegagalan. Mengetahui fakta-fakta sebelum melakukan tindakan adalah hukum yang baik. Inilah suatu sikap yang berjati-hati yang bijak. Inilah yang dinamakan kearifan.

No comments: