Thursday, August 26, 2010

HIDUP BUKAN RANGKAIAN KEBETULAN

"Hal paling bijaksana,
mungkin,
yang boleh dilakukan seorang manusia di tanah ini,
adalah pekerjaan yang ada di depan hidungnya,
dengan alat yang ada berhampiran tangannya."

Suatu prestasi tidak hanya terdiri dari pertumbuhan keuntungan sahaja. Ramai orang kecundang dengan percaya bahawa mereka juga akan tumbuh semakin besar dan semakin besar bila nasib mereka juga semakin besar. Tidak ada kejayaan, tidak ada prestasi yang layak untuk diucapkan, kalau tidak ada pertumbuhan peribadi, gaya, ketinggian dan perluasan mental.

Pertumbuhan peribadi adalah pencapaian terbesar yang boleh dilakukan oleh manusia. Ramai orang memperlihatkan nilai-nilai yang keliru dalam hal ini dengan percaya bahawa pertumbuhan kewangan adalah segalanya. Kita perlu sedar bahawa tujuan hidup adalah perkembangan. Inilah rahsia kejayaan yang berterusan.

Tidak ada kata-kata terlambat untuk menciptakan kehidupan yang baik. Bahkan pada usia yang lanjut pun kita masih boleh mengisi waktu-waktu lapang dengan pelbagai aktiviti. Salah satu aktiviti yang wajar kita lakukan pada waktu lapang ialah dengan membaca buku. Waktu lapang kita terlalu banyak terutama sewaktu menunggu bas, menunggu temu janji, menunggu waktu penerbangan dan sebagainya. Kita jangan mensia-siakan waktu kosong yang boleh kita gunakan untuk peningkatan isi fikiran kita.

Kalau ada rahsia berprestasi, maka hal itu adalah menggunakan kesempatan sehari-hari secara sebenar. Kesempatan jarang ditemui di luar diri namun selalu dapat ditemui di bahagian dalam diri.. Bukanlah bantuan dari luar yang lebih banyak meningkatkan kesempatan tetapi bantuan dari dalam diri kita iaitu diri kita sendiri. Hidup bukanlah rangkaian kebetulan. Hidup adalah suatu kesempatan untuk mencapai sesuatu yang berharga.

Tugas kita adalah menemukan alat yang berhampiran tangannya. Semua penerapan hak asasi kita diserahkan kepada diri kita sendiri iaitu untuk menggunakan barang yang telah diberikan kepada kita untuk bercita-cita menjadi seseorang. Ingatlah, bukannya tidak menjadi siapa-siapa, menebus harganya dengan persiapan untuk berprestasi.

No comments: