Sunday, August 8, 2010

MELAHIRKAN ANAK YANG SOLEH

"Berikan sedikit cinta kepada anak
dan anda akan mendapat ganjaran yang berlimpah."


Kita semuanya telah mengetahui bahawa cinta itu adalah segalanya. Cinta kepada Tuhan. Cinta kepada ibu bapa. Cinta kepada negara. Cinta kepada semua. Cinta itu adalah kunci semesta alam yang boleh membuka segala jenis pintu. Tidak ada tempat penerapan cinta yang lebih baik dibandingkan terhadap anak-anak yang sedang membesar.

Sungguh baik apabila para ibu diberi tugas untuk menjadi pengasah hidup dan nasib anak-anak mereka. Di dalam alam demokrasi para ibu boleh dengan leluasa mengerahkan hal terbaik yang ada di dalam diri anak-anak mereka. Tekanan yang dibuat kepada individu, anak-anak tidak sepatutnya menjadi korban ketidakberesan yang ada di dalam masyarakat.a

Fikiran anak-anak kita yang masih kecil beroperasi mirip dengan mesin fotostat. Ia juga seperti dengan filem peke yang ada di kamera. Fikiran anak-anak kecil selalu mencatat dan cemderung mengekalkan segala pemikiran atau sasaran yang dibekalkan kepadanya. Menyedari kenyataan ini, orang tua yang berfikiran penuh seharusnya sangat berhati-hati. Berhati-hati dalam memberikan pengisian ke dalam fikiran anak-anak mereka.

Pemikiran anak-anak harus disogok dengan pengisian perkara-perkara yang terbaik seperti meningkatkan diri, penuh kesediaan membantu dan sikap membangun. Mereka juga wajar dibangunkan dengan yang positif. Dibangunkan dengan adanya perasaan cinta. Perasaan kasih dan sayang. Pengisian seperti ini ke dalam fikiran mereka akan memudahkan membentuk fikiran mereka.

Sebenarnya kita boleh mengharap akan tumbuh pada pemikiran anak-anak kita untuk menjadi orang yang mempunyai peraturan. Dapat mencapai perkara-perkara yang berharga dalam kehidupan. Namun, adakah kita boleh membentuk pemikiran anak-anak kita sekiranya masa pertumbuhan mereka hanya dipenuhi oleh rasa ketakutan? Dipenuhi dengan rasa khuatir dan perasan dengki? Dipenuhi dengan pertengkaran dan kebencian?

Melalui maksud menyingkirkan perselisihan dan kesalahan, kita sepatutnya mengisi pemikiran anak-anak kecil dengan keharmonian, kebenaran dan cinta. Anak-anak kita memerlukan sejumlah besar penghargaan, pujian dan sokongan. Hal ini akan memberi jauh lebih banyak terhadap anak-anak daripada segala ancaman atau hukuman.

Bahagian paling penting dari pendidikan anak-anak adalah pengetahuan bahawa dia dilahirkan adalah untuk kejayaan. Orang tua yang bijak akan mengajar anak-anak mereka untuk mempercayai kepada diri mereka sendiri. Mereka perlu memiliki keyakinan diri yang kuat. Sewajarnya kita memberikan bimbingan dan pengarahan kepada anak-anak kita dengan membantunya mengembangkan akal yang positif dan kreatif. Ini adalahn usaha yang jauh lebih bernilai dan penting daripada segala nasib yang mungkin mereka perolehi.

No comments: