Friday, August 20, 2010

MENYAYANGI DIRI SENDIRI

"Menghormati diri, mengenal diri, mengawal diri dan tiga hal yang mengarahkankan hidup kepada kekuasaan."

Kurangnya oengawalan diri dan sikap ragu atau was-was yang merupakan akibat dari rasa malu
adalah suatu penghalang besar untuk mencapai kejayaan hidup. Hal ini menghalang dan merugikan orang berkaitan dalam hubungan sosial mahupun dunia perniagaan.

Rendah diri yang berlebihan, rasa malu. dilahirkan dari kurangnya pengenalan diri. Kebanyakan orang tidak tahu tentang kemampuan mereka, walaupun mereka tidak menunjukkannya dengan sikap malu-malu atau berbagai bentuk kesedaran diri lainnya.

Apabila sikap malu ini tidak diatasi pada masa kanak-kanak, jika dibiarkan tumbuh bersama usia dan membuat cengkaman yang tidak dapat dilepaskan pada diri seseorang, padahal keinginan cenderung mendorong orang itu untuk maju, maka rasa malu itu boleh menimbulkan masalah besar.

Seperti juga perasaan takut, khuatir dan berbagai fikiran buruk lainnya, rasa malu juga merupakan hasil dari imajinasi. Mangsanya selalu cuba untuk mengelak dari tanggungjawab dan dengan begitu membuat orang ituterputus hubungannya dengan suatu hal yang paling berkesan untuk pertumbuhan.

Rasa malu berlebihan dan semua rasa lain yang menimbulkan penderitaan di dunia akan segera terhapus dari bumi pada saat semua anak-anak di mana saja diajar sejak usia awal tentang prinsip pencapaian kejayaan yang mendasar iaitu pada ketika akal yang masih peka itu diberi bimbingan dan pengarahan secukupnya.

Untuk membuang rasa malu, betapa pun dalamnya perasaan ini berakar pada diri seseorang maka pertama sekali ia harus menyedari kemuliaan kemanusiaannya, kebebasannya, kekuasaannya dan martabatnya. Pengetahuan yang benar-benar tentang dirinya akan membuat manusia membuang segala rasa rendah dirinya iaitu suatu ketakutan bahawa orang lain dapat atau akan memerhati atau mengetawakan dirinya. Pengetahuan ini di dukung oleh kehendak untuk menerima tanggungjawab yang ada bersama hak asasinya dan melaksanakan tan ggungjawab itu.

No comments: