Monday, March 11, 2013

CERITA GURU 2 - KERJA 7 HARI SEMINGGU


 DIARI CIKGU MUNIRAH
ISNIN - keluar dari rumah ke sekolah jam 6.45 pagi. Mesti awal sampai sebab ada perhimpunan yang bermula jam 7.30 pagi. Hari ini mengajar lapan waktu. Kalau keluar lambat akan lewat sampai ke sekolah sebab jalan raya 'jem'. Habis mengajar jam 1.35 petang tapi tak boleh balik lagi sebab pengetua bagi arahan boleh keluar dari sekolah jam 3.00 petang. Ini arahan yang wajib dipatuhi oleh semua guru.

SELASA - 7.15 pagi sudah ada di sekolah. Giliran kena tunggu  murid di pintu pagar. Bersalaman dengan murid perempuan dan ibu murid. Maklumlah 'sekolah penyayang'. Sambil bersalaman bertanya khabar. Hari ini balik jam 5.30 petang sebab ada kelas tambahan mula jam 3.00 petang sampai 5.00 petang.

RABU - Seperti biasa kena pergi awal ke sekolah. Loceng pertama jam 7.15 sudah berbunyi. Ada program 'mentor & mentee pula. Hari ini balik jam 6.00 petang sebab ada kegiatan kokurikulum. Kedatangan wajib dan diambil tandatangan.

KHAMIS - Jam 7.00 pagi sudah ada di sekolah. Kena buat pemantauan di kantin. Tengok kebersihan. Tengok mutu makanan. Tengok keselamatan. Tengok bermacam-macam lagi yang ada kaitan dengan kantin. Hari balik rumah jam 6.00 petang. Ada latihan bola jaring untuk pasukan sekolah.

JUMAAT - Bacaan Yassin mingguan bermula jam 7.00 pagi. Selesai jam 7.30 pagi. Terus ke tapak perhimpunan kawal murid masuk ke kelas. Hari Jumaat balik ke rumah awal jam 12..15 tengah hari. Tapi jam 3.00 petang kena datang balik ke sekolah ada kelas tambahan.

SABTU - Mula jam 8.00 pagi ada latihan bola jaring untuk pasukan sekolah. Habis latihan jam 11.00 pagi. Balik ke rumah jam 11.30 pagi. Separuh hari berada di sekolah.

AHAD - Jam 7.00 pagi sudah keluar rumah. Hari ini ada program bersama pemimpin tempatan. Pagi bersama murid. Petang bersama ibu bapa. Esok, dah datang ISNIN........

2 comments:

Anonymous said...

Setuju 200%.....Cer cerita bab aktiviti malam pun ada gak....kem motivasi, solat hajat, buka puasa, dlllllllllll......l tu banyak sbb mmg banyak program...campur tidur disekolah, guru pengiring, meeting smpai ptg, kursus sabtu ahad.......cuti pjg konon hujung tahun.....mana adernya....tak jaga periksa kena tanda kertas.....kononnya berbayar jaga periksa...cer tolak.........kena bg tunjuk sebab...dllllllll.....

amalhaj said...

hahahahahaha miker nih mesti seoghang cikgu.......