Thursday, February 19, 2015

ADAB BERSAMA BUKU

Telah berkata Imam al-Shafi'i:
"Sesiapa yang mempelajari ilmu dengan beradab, maka Allah akan mencurahkan keberkatan dalam ilmunya."

Banyak ilmu tidak semestinya berkat. Ilmu yang berkat itu adalah ilmu yang berkualiti. Ilmu yang berkat adalah ilmu yang bermanfaat. Ilmu yang bermanfaat kepada diri sendiri. Juga ilmu yang bermanfaat kepada seluruh manusia.

Bagi yang menuntut ilmu, menghormati ilmu itu sendiri adalah amat penting. Tanda menghormati ilmu adalah dengan menghormati buku atau kitab yang mengandungi ilmu tersebut. Adab bersama buku perlu dipatuhi oleh setiap pembaca. Begitu juga kepada penyampai ilmu iaitu guru perlu dihormati. Murid mesti beradab apabila berhadapan dengan guru.

Berkata Imam al-Shafi'i:
"Bukanlah ilmu itu apa-apa yang dihafal, tetapi ilmu yang sebenar ialah ilmu yang bermanfaat."

Ramai penulis yang telah mencipta nama melalui tulisan-tulisan mereka. Namun, adakah tulisan-tulisan mereka itu dapat memberi manfaat kepada pembaca buku tersebut? Terdapat karya-karya silam yang masih berkekalan hingga ke hari ini. Ini menandakan bahawa karya-karya tersebut telah memberi manfaat kepada seluruh pembaca. Ini melambangkan bahawa terdapat keberkatan dalam ilmu yang ditulis atau ilmu yang telah disampaikan.

Adab bersama buku:
1. Diri yang bersih apabila memegang buku. Sebaik-baiknya berwuduk apabila memegang buku-buku yang mengandungi ayat-ayat al-Quran.

2. Mengambil buku menggunakan tangan kanan.

3. Letak buku ditempat yang tinggi dan elakkan meletakkannya di atas lantai.

4. Jangan duduk di atas buku atau kitab. Buku juga tidak boleh dijadikan alas kepala ketika tidur.

5. Jangan pijak atau julurkan kaki kearah buku atau kitab.

1 comment:

Siti Aisya Ibrahim said...

setuju dengan no 4 dan 5...kalau kite, langkah buku pon rasa jahat giler :D