Sunday, February 15, 2015

BULI DI ZAMAN SIBER

Terdapat pelbagai maksud yang berbeza dari perkataan buli. Pertama, buli memberi maksud botol kecil. Kedua memberi maksud bahagian tubuh manusia dan sebagainya yang mengelembung berisi sesuatu. Namun perkataan buli yang sering diperkatakan dewasa ini memberi maksud yang lain iaitu, suatu perbuatan dengan tujuan untuk mempermainkan atau mempersendakan seseorang untuk mendapatkan keseronokan. Buli juga dianggap satu perbuatan yang bertujuan sebagai menyesuaikan diri dengan suasana yang baharu.

Buli adalah serangan fizikal, lisan, psikologi, emosi, mendera, mempermainkan dan menakut-nakutkan seseorang yang lemah. Buli ini membabitan dua komponen. Pertama, perbuatan berbahaya yang berulang kali dan kedua ialah ketidakseimbagan kuasa. Jenis-jenis buli ialah adalah merangkumi memukul, mengancam, menakut-nakutkan dengan niat jahat, mengejek dengan nama penggilan yang tidak disenangi dan mengeluarkan kata-kata kesat. Selain daripada itu, mencuri, meroskkan harta benda, menyerang secara langsung dan tidak langsung termasuk dalam perbuatan buli selain menghasut, memulau dan menyebarkan fitnah.

Suatu ketika dulu, perbuatan buli memang menjadi suatu tradisi terutama bagi pelajar-pelajar baru yang memasuki asrama. Pelajar-pelajar "senior" akan melakukan pelbagai kegiatan kepada pelajar-pelajar "junior". Terdapat pelbagai cara atau perbuatan yang dilakukan yang mana kadang-kadang berlakunya pergaduhan atau perkelahian antara "senior" dengan "junior". Warden atau penyelia asrama perlu melakukan sesuatu agar perbuatan buli ini dapat dibenteraskan.

Semua orang tahu, isu buli ini sudah lama diperkatakan. Pelbagai respon yang kita terima. Sesiapa yang pernah duduk di asrama tidak terkecuali dengan perbuatan buli ini. Ada yang menganggap ianya sebagai keterlaluan dan ada yang menganggap ianya sebagai lumrah atau perkara biasa. Malahan menganggap buli itu sebagai satu nostalgia yang boleh mematangkan dan suatu kenangan manis untuk dikenang di masa akan datang.

Perbuatan atau budaya buli ini telah senyap seketika. Namun ianya berbangkt semula bukan sahaja kepada pelajar-pelajar yang baru menduduki asrama. Perbuatan buli ini telah menerap sampai ke aas jalan raya. Kumpulan ini digelar 'gangster jalan raya". Perbuatan buli sekarang tidak hanya ke atas fizikal. Terdapat juga dibuli melalui alam siber.

Jenis-jenis buli siber ini ialah perbuatan membuli orang di internet, Mengugut orang lain di internet, menyamar dan melihat SMS atau maklumat orang lain tanpa kebenaran. Terdapat juga segolongan pembuli yang suka mengodam maklumat online orang lain. Menulis perkara yang tidak benar atau besifat nakal tentang orang lain. Terdapat juga golongan mereka yang melakukan sesuatu yang dianggap lawak tetapi menyinggung perasaan orang lain. Beberapa platform yang digunakan oleh pembuli dalam kategori buli siber. Tertinggi melalui facebook diikuti pula melalui SMS, panggilan telefon, akaun yang digodam, yahoo massenger atau e-mel dan youtube.

Apakah perbuatan buli didedahkan oleh mangsa buli sepenuhnya? Mengikut kajian terdapat 65% mangsa buli memaklumkan masalah mereka kepada ibu bapa. Manakala 29% mangsa buli memaklumkan kepada saudara-mara dan 6% mangsa buli mengambil keputusan mendiamkan diri dan terus dibuli. Walaupun peratus yang kecil mengambil sikap mendiamkan diri, namun perbuatan buli ini perlu dihapuskan kerana banyak kesan yang ditinggalkan dalam kes buli ini.

Bagi mangsa, perbuatan buli ini memberi impak buruk yang sangat ketara kepada kanak-kanak dan juga remaja yang bersekolah. Mereka yang dibuli akan kerap ketakutan, kebimbangan, kurang keyakinan diri dan konsentrasi. Buli akan menyebabkan mereka kerap ponteng sekolah, tidak lulus dalam peperiksaan dan sering memencilkan diri daripada masyarakat. Ada diatara mereka yang mengambil keputusan yang drastik iaitu membunuh diri bagi menyelesaikan tekanan yang diterima.

Kesan kepada pembuli pula ialah, tindakan membuli merupakan tanda amaran bahawa kanak-kanak yang membuli sedang berhadapan dengan masalah dan berisiko untuk melakukan keganasan yang lebih serius pada masa hadapan. Tambahan pula jika situasi ini tidak diambil tindakan atau dirawat dengan segera. Pembuli biasanya bagi remaja lelaki akan lebih kerap melibatkan diri dalam penyalahgunaan dadah, vandalisme, mencuri dan ponteng sekolah. Mereka ini kalau tidak dibimbing atau dikawal akan menjadi musuh kepada negara di masa hadapan.

2 comments:

Dunia Zumal said...

Sekarang nie pelbagai jenis kes buli yang wujud... Makin canggih zaman makin hebat pula budaya membuli nie...

amalhaj said...

Tepat sekali. Dalam rumah tangga antara yang sering berlaku kes buli ini.