Saturday, February 28, 2015

APA YANG ADA DI SUNGAI BROTAI

Kisah yang lalu, teman ceritakan benda yang boleh dijadikan makanan di Sungai Brotai. Banyak jenis ikan yag boleh kita ngail atau pancing dalam Sungai Brotai. Ikan Lampam, Ikan Puyu, Ikan Brocat atau ada orang panggil Ikan Haruan, Ikan Terobul, Ikan Keli, Ikan Ngenggoi dan memacam lagi jenis ikan. Ikan Ngenggoi ni pun sudah susah nak dapat. Yang tak pernah teman dapat kat Sungai Brotai tuh, Ikan Kelah, Ikan Tengalan, Ikan Temoleh, Ikan Jelawat dan Ikan Kerai. Mungkin ada tapi mungkin teman tak kenal lagi masa tu. Atau ikan-ikan tu tak popular macam sekarang.

Sejenis ikan lagi kalau dapat masa teman ngail ialah Ikan Tilan. Kalau teman dapat Ikan Tilan ini, mesti teman lintang pukang lari sebab teman takut dengan Ikan Tilan. Udah takut dengan Ikan Tilan, nak makan apa tah lagi. Mesti tak makannya. Ikan Tilan ni memang sahih macam ular. Badannya panjang dan licin. Ada pulak awan larat macam ular kat badannya. Geli geleman teman jadinya. Itu sebabnya teman takut dengan Ikan Tilan. Macam ular weh. Yang untungnya kekawan yang makan Ikan Tilan. Mesti mereka seronok bila teman dapat ngail Ikan Tilan. Kekawan yang dapat merasa.

Kekadang tuh kalau teman mengail atau memancing, selalu juga teman dapat tapi tak boleh jadikan lauk. Macam mana pun bila dapat teman cari kekawan bangsa India, teman jual pada mereka. Harap-harap yang membaca tulisan ini tau tang "Jelebo". Jelebo inilah yang teman dapat dan jualkan dan dapat duit boleh buat belanja sekolah. Kekadang tu ada yang spesis kecil sedikit dari Jelebo yang teman dapat. Ini kita sebut Kura-Kura. Bila ngail dapat Kura-Kura teman pasti teringat cerita Arnab lumba lari dengan Kura-Kura. Cerita ini tetap popular sampai le ni.

Kalau banyak ikan yang teman dapat, mak teman buat ikan masin atau ikan kering. Kekadang mak teman buat ikan pekasam. Ikan masin dan ikan pekasam tu memang jadi kesukaan teman. Biasanya Ikan Terobul dibuat ikan masin. Itulah hidangan istimewa teman dan orang kampung teman masa itu. Satu cerita yang teman masih ingat tentang Ikan Terobul masin ni mengenai kawan sekolah teman. Suatu hari cikgu tanya jenis-jenis ikan. Kawan teman ni pelat sikit. Dia jawab "Tobul Teeng" (Terobul Kering). Sejak hari itu lekat kekawan manggil kawan teman tu dengan nama "??Tobul Teeng". Kalau kawan teman tuh baca tulisan ini teman mintak maaf. Kenangan lalu mengusik jiwa.

Itulah istimewanya Sungai Brotai masa dedulu. Teman pun sudah lama idak pergi ke Sungai Brotai. Usahkan Sungai Brotai, kampung teman pun jarang nak balik. Bukan teman nak jadi macam "Si Tanggang". Balik pun masa raya dan cuti sekolah saja. Itulah masa boleh jenguk keluarga abang, kakak dan adik yang masih tinggal kat kampung. Yang duduk jauh, setahun sekali pun payah. Cara yang paling baik pada teman ialah buat majlis keluarga. Berhimpun ramai-ramai.

Pasni teman akan ceritakan satu lagi istimewanya Sungai Brotai ni. Harap bersabar. Sungai Brotai, walaupun kecil dan pendek tapi di dalamnya banyak khazanah pada masa dedulu. Sekarang ini pun masih ada tetapi tak ada sesiapa kut yang pegi ke Sungai Brotai. Sebabnya, nak mandi udah ada paip air dalam rumah. Nak mancing bagi yang "gila mancing", udah ada kolam mancing yang berbayar. Nak ngutip ulam-ulam, orang sekarang sudah tak reti makan ulam-ulam. Pendek kata Sungai Brotai tu nama asing kepada generasi sekarang. Generasi dulu-dulu macam teman ni pun manjangkan tengkuk dari jauh aje. Itu pun kalau ada.

No comments: