Saturday, February 7, 2015

KISAH RAJA BERISTERI EMPAT SETERUSNYA

Begitulah kehidupan ini. Penuh dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Begitulah cerita Raja Berissteri Empat ini penuh dengan maksud yang tersurat dan tersirat. Yang penting fahamilah dan hayatilah cerita tersebut terutama kepada orang lelaki. Ini adalah disebabkan ramai orang lelaki yang beristeri empat. Namun, terdapat juga wanita yang bersuami empat. Bezanya? Ada lelaki beristeri empat serentak tetapi tiada wanita bersuami empat serentak.

Apakah maksud yang tersirat dalam kisah atau cerita di atas? Isteri keempat ialah badan kita. Walau sebanyak mana pun masa dan kekayaan yang kita habiskan untuk menghiasi badan supaya kelihatan cantik, namun kita akan meninggalkannya apabila mati. Bagi isteri kedua pula adalah bermaksud status, jawatan, harta dan kekayaan yang kita miliki. Apabila kita mati, semua itu akan berpindah milik ke tangan orang lain. Orang lain pula yang akan menikmati peninggalan tersebut.

Isteri ketiga pula adalah kawan-kawan dan keluarga. Walau apa pun terjadi, mereka akan sentiasa menyayangi kita dan membantu kita pada setiap detik dan ketika. Namun, mereka hanya setia bersama kita semasa kita hidup. Mereka hanya setia bersama kita hingga ke tanah perkuburan sahaja. Setelah jasad kita ditimbus tanah, mereka akan pulang meninggalkan kita bersendirian di dalam kubur. Tiada lagi kesetiaan.

Manakala isteri pertama pula adalah jiwa atau roh kita. Ia selalu diabaikan. Ia selalu disisihkan. Ia tidak pernah dilimpahi kekayaan. Ia tidak pernah dibelai dengan kemewahan. Tidak punya kuasa dan kadang-kadang diseindungi ego yang memuncak. Namun, ia adalah satu-satunya yang mengikut kita hingga ke alam barzakh. Fikir-fikirkanlah.

2 comments:

mardiana abu darin said...

Ibarat seperti....buruk,,baik, hodoh mcm mn pun isteri pertama,tetap no 1 dihati suami. Betul ke? Sekdar memberi pandangan *_*

amalhaj said...

Pada kebiasaannya begitu.....