Tuesday, February 3, 2015

SAMBUNGAN KISAH RAJA BERISTERI EMPAT

Dipanggilnya isteri keduanya itu. "Kanda selalu meminta pendapat dan pertolongan dalam menyelesaikan urusan negara. Disaat-saat beta memerlukan, adinda sentiasa ada di sisi." kata raja memuji isteri keduanya."Dan untuk kali terakhir kanda ingin meminta pertolongan. Andai esok kanda mati, sudikah adinda mati bersama?"

"Maaf adinda tidak dapat membantu kali ini. Apa yang akan adinda lakukan ialah memastikan upacara pengembumian berjalan lancar, itu saja." tegas isteri kedua baginda bersuara.

Sabil air mata meleleh di pipi, raja memanggil-manggil isteri pertamanya. Katika itu timbul kesal yang mendalam mengenangkan tiga isterinya hanya mahu menjadi teman ketika sihat. Baginda memanggil lagi isteri pertamanya apabila tiada siapa yang muncul di tepi katilnya.

"Adinda akan bersama kanda ke mana saja tanpa mengira waktu dan keadaan." muncul suara sayu dari arah pintu kamar. Raja terkejut dan segera menoleh. Dilihat isteri pertamanya yang sering dilupakan, tercegat di muka pintu. Wajahnya sayu dan sesekali menunduk, membuatkan raja semakin sebak.

"Sepatutnya kanda menjaga adinda sejak dahulu lagi. Tapi kini dah terlambat, adinda terabai, tetapi adinda tetap setia. Kanda menyesal," raja bersuara antara dengar dan tidak.

No comments: