Monday, June 28, 2010

MELONTAR KEBODOHAN DAN KEJAHILAN

"Hanya orang-orang yang tidak tahulah yang meremehkan pendidikan."

Penghinaan umum untuk kemanusiaan adalah kebodohan dan kejahilan. Seluruh penderitaan di dunia dalam suatu bentuk atau bentuk yang lain berasal dari satu sumber, ketidaktahuan. Manusia telah mengalami keadaan miskin, jahat, keras, takut dan khuatir, namun masih enggan mengakui bahawa semua keburukan itu berasal dari ketidaktahuan.

Sembilan belas dari dua puluh orang tidak tahu tentang kemampuan mereka sendiri kerana mereka tidak mempelajari diri mereka sendiri dengan minat secukupnya. Ungkapan lama, "kenalilah dirimu", tidak diikuti, maka mereka tergelincir dan mereka hanya sampai pada kesedaran bahawa mereka nampaknya tidak boleh maju. Sekolah mereka tidak mengajarkan rumusan untuk hidup berjaya dalam masa-masa kesukaran.

Hampir semua orang meninggal dunia tanpa pernah mengenali diri sendiri. Kegagalan sekolah dan institut pengajian tinggi untuk mengajarkan dasar-dasar praktikal untuk berjaya adalah suatu penghinaan bagi peradaban kita dan merupakan ancaman bagi kewarasan kita.

Kita hidup dan mati tanpa menemui segala kemungkinan yang ada di dalam diri kita masing-masing. Kita memiliki sebidang tanah, kita membangun sebuah pondok dan membuat sebidang kecil kebun namun kita tidak tahu tentang keluasan dataran yang ada di dalam diri kita. Kita gagal menjadi Columbus terhadap jiwa kita sendiri.

Dengan menjalani hidup yang dibayangi ancaman atom, dalam masa yang diganggu oleh kerusuhan politik dan perkauman, dengan ketakutan akan hancurnya perekonomian, dengan meluasnya kemerosotan moral dan tumbuhnya penyelewengan hukum dan peraturan maka paling diperlukan di dunia ini melebihi segala sesuatunya adalah suatu revolusi intelektual.

Pemuda masa kini harus diberi dasar yang baik iaitu dengan suatu asas prinsip kejayaan yang berguna untuk menghadapi badai kehidupan. Kesejahteraan umat manusia di masa akan datang bergantung pada hal ini. Ketidaktahuan harus digantikan oleh pengetahuan dan pemahaman terhadap diri sendiri.

1 comment:

asilahmuhajer said...

betul la..saya pun tak pasti saya betul2 kenal diri saya atau tak. rasa macam kenal tapi kadang2 tak kenal..