Saturday, February 12, 2011

OGHANG TUA PON KONPIUS CAMANER PULAK NGAN BEBUDAK?

Dalam Perlembagaan Persekutuan, Perkara 152. (1) ada menyatakan:-
"Bahasa Kebangsaan ialah bahasa Melayu dan hendaklah ditulis dalam apa-apa tulisan sebagaimana yang diperuntukkan dengan undang-undang oleh Parlimen".

Mengkala mengkome mace Perlembagaan Persekutuan, tentunyer mengkome ngumper petikan macam kat ateh nun. Pastu pulak ade pulak antare mengkome yang nyebot bahase Malaysia. Pastu pulak kalo mengkome nengok pade buku teks bebudak skolah, terpampang tertuleh perkataan "Bahasa Malaysia", idak kire ler untok tahun braper pon. Maksud teman, buku teks untok bahase Melayu tuh dituleh bahase Malaysia.

Cer mengkome fikio, kemaner peginye bahasa Melayu tuh? Peghonjang aper pulak kalo dah Perlembagaan Persekutuan ngatekan bahase Melayu dan yang mengkome gatei-gatei tangan nukor jadi bahase Malaysia? Aper yang ader lagi tingge kat oghang Melayu kalo semenyer dah mengkome ngubah ngikut suker ati mengkome ajer?

3 comments:

Aa said...

Apoh tak dihajap dek deme.

Cikgu Nurin said...

Ate, saye yg cikgu ni pun tak beghape nak faham caghe deme..penin...udah sekaghang ni pulok, katanya mengajo subjek BAHASA MALAYSIA di dalam BAHASA MELAYU....cer citer cer citer...mane gayenye tu...???

PUANSTOBERI said...

Dulu masa awok sekolah guna term "bahasa Malaysia" pehtu form 5 tu tukar Bahasa Melayu rasanya.
Lps tu skang ni tukar balik Bhsa Malaysia ek.. erk..tak paham teman oih...