Sunday, October 3, 2010

MEMBELAI BUNGA-BUNGA OKID DI PAGI MINGGU

Bunge nih warenernyer pudor sikit daghi bunge yang asei. Ini kerane kurang caye matari. Tempat mule-mule teman detak betui-betui bawah atap itam tuh bile dah bebunge baghu teman kluorkan tok dapatkan caye matari.

Bunge nih baghu kali pertame die berbunge. Teman beli kat pameran infoternak di Kampung Koboi, Sunga Siput. Nengok pade bunge dipamerkan sebaga contoh memang melepa-lepa bungenyer. Bunge yang teman tanam nih idak pulak. Mungkin silap care membelainyer kot. Camaner pon teman memang sonok sebab pokok nih kluorkan bunge juge walopon idak melepa-lepa macam contoh yang teman nengok.

Pokok ini juge baghu nak belajo bebunge. Ini baghu nak kluor kuntom die. Pokok kene teman jage bebeno sebab teman nengok banyak bebeno semut ngurongnyer. Kene pulak pancot ubat semut. Dalam hel macam nih teman selalu ngadu kat kedai okid Jalan Kuale Kanso di Ipoh untok khidmat nasihat. Baguih juge tokeh cine tuh. Die ajor teman care baje. Care jage jangan kene serangge perosak dan sebaganyer.

Ini memang dah sah kurang baje dan kurang belei dari teman sebabnyer pokok bunge nih tersorok sikit lindung dek pokok len.

Pokok ini memang semedang ajer bebunge sebab selalu kene belei. Teman acapajer belabon ngan bunge nih. Rege die memang mahei dan semedang ajer kluor bunge, lepeh satu satu die kluor bunge die.

Ini pon teman beli mehei regenyer. Bunge die pon mehei juge. Mengkome nengok berjela-jele bungenyer. Pastuh semedang pulak die ngeluorkan bunge.

Pokok ini ngeluorkan bunge berjele-jele. Warenernyer lembot ngan nyaman mengkome nengoknyer. Lembot cam ati teman jugak. Gitu nyaman cam mengkome nengok teman hahahaha. Pokok buinge nih antare yang tersubor tuh sebab bungenyer pon subor.

3 comments:

a.samad jaafar said...

Cantik.. teman pun kaki bunge yeop.. biasenye mun lambat kuor bungenye, teman letok baja taik kambin je.. peghonoh letok keghang tp busok weh..

DKosongLapan said...

awok selagi tak pindah dudok ghumah sendighi.....memang awok simpan dulu idea2 nak cantikkan ghumah dengan pokok bunge niii

amalhaj said...

a.samad jaafar - skang nih dah manyak bebeno jenis baje. teman gune baje air pake sembor ajer. idak pulak ade bau busuk.

DKosongLapan - betui juge tuh. cam teman belum ade ghumah dulu bile pindah randah tinggai le pasu-pasu bunge ngan bunge. sampa ghumah baghu tanam bunge baghu.