Posted on Sunday, March 14 @ 22:17:22 PDT by tokdalang
Oleh Mohd Sayuti Omar
KEMENTERIAN Pelajaran dala usaha untuk meningkatkan mutu pendidikan rakyat negara ini telah melakukan pelbagai tranformasi, anjakan, pelan pembangunan dan sebagainya. Daripada prasarana sekolah kepadalah peralihan - tukarganti program pendidikan. Ada kalanya murid telah dijadikan alat eksprimen oleh pakar-pakar pendidikan!
Entah berapa billion diperuntukan untuk tujuan itu.
Kita semua tahu ke mana hujung jatuhnya segala usaha itu. Apakah ia berjaya atau tidak kita semua boleh menilainya. Penilaian umum ialah kepada prestasi sesebuah sekolah berkenaan dalam mencetak murid pintar mendapat kelulusan 100% dalam peperiksaaan. Dari sudut lain kualiti moral, daya tahan untuk berjuang (survive) kita tidak pernah membuat penilaian secara menyeluruh. Kalau dibuat kajian mungkin hasilnya juga mendukacitakan.
Biarlah. Di sini apa yang hendak saya katakan ialah mengenai fenomena yang berlaku terhadap sesebuah sekolah kenapa ianya tidak berjaya mencetak murid cemerlang. Pencapaian akademik tidak setaraf dengan kemudahan prasarana yang disediakan. Rata-rata sekolah di negara ini bertaraf dua atau tiga bintang. Sekolah berasrama penuh bolehlah dianggap bertaraf empat atau lima bintang.
Tetapi yang jelasnya prasarana yang canggih tidak menjamin kecemerlangan pendidikan murid. Saya terus ambil contoh apa yang berlaku di MCKK, atau Maktab Melayu Kuala Kangsar, Ipoh Perak. Maktab ini adalah sekolah berasrama penuh lelaki pertama di negara ini. Ianya ditubuh 1905.
Bukan calang-calang murid untuk masuk ke sekolah ini. Biasanya anak bangsawan dan elit saja yang mampu memasukinya. Memang pun sekolah ini ditubuh untuk mendidik anak-anak orang kaya penjajah. Anak orang kampung cabuk sangat jarang sekali kecuali ada kable yang busar baru boleh menerobosnya, itupun selepas penjajah nyah dari sini.
Sekolah ini menjadi angan-angan murid. Guru-guru juga akan menceritakan kehebatan sekolah ini dan dijadikan aspirasi kepada murid untuk belajar bersungguh-sungguh. Sekolah ini disebut-sebut dan dijadikan impian murid. Namun apa yang berlaku hari ini sangatlah malang sekali.
Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa MCKK sudah lima tahun berturut-turut tidak memperolehi pencapaian 100 peratus dalam PMR? Saya terkejut mendengar maklumat ini. Seorang ahli Parlimen Kelantan yang berkebetulan baik dengan bapa seorang pelajar menceritakan keadaan MCKK sekarang ini. Mulanya saya tidak percaya dan fikir ia hanya gurauan saja. Tetapi tidak, rupanya ianya betul berlaku.
Apabila ditanya kenapa puncanya maka tidak menghairankan kalau sekolah berkenaan merosot di peringkat PMR itu. Menurut ahli Parlimen berkenaan semuanya berpunca dari politik berlebihan yang berlaku di maktab itu. Pengetuanya yang bertaraf Jusa terlalu politiking. Guru-guru yang berpengalaman telah ditukar kerana tidak sehaluan bau politik dengannya. Guru-guru yang diambil kebayakan guru perempuan yang muda belia yang kurang pengalaman mungkin ada yang kuat berbedak!
Kita boleh faham kenapa MCKK merosot. Muridnya lelaki gurunya ramai perempuan tentulah menimbulkan masalah. Apa lagi kalau guru-guru muda yang kurang berpengalaman bukan senang untuk handle murid lelaki usia 13 hingga 15 tahun. Usia sebegini usia perantaran untuk jadi remaja dan meninggalkan dunia kanak-kanak.
Apabila mendengar penjelasan ahli Parlimen berkenaan saya hanya terdiam dan mengenang sesuatu Saya faham bagaimana kalau sekolah maksudnya cikgu telah terlibat dengan politik. Dunia politik akan melupai kepentingan lain. Setiap sudut, tindakannya akan bersifat politiknya. Gejala inilah yang memusnahkan apa-apa institusi termasuk pendidikan.
Hakikat yang berlaku di sekolah, politiking termasuk di MCKK itu tidak anih dan ia satu hakikat tidak boleh dinafikan. Keadaan ini saya alami sendiri semasa sekolah dulu. Bagaimana seorang guru terlibat dalam parti politik menjadi Setiausaha Bahagian. Kerjanya hari-hari bukan mengajar tetapi menguruskan parti. Di kantin cakap parti, di bilik guru cakap parti. Paling menyedihkan guru ini sanggup guna 'stencil' untuk menaipkan minit-minit mesyuarat partinya.
Sikap dan kegiatan politik guru ini semakin menjadi-jadi pula apabila guru besar sekolah tempat saya belajar itu kebetulan ahli parti yang sama. Guru-guru lain yang tidak berparti tidak boleh berbuat apa-apa kerana bos sendiri ikut terheret dengan tahi politik. Walhasil balik asalnya sekolah berkenaan tidak pernah mencapai keputusan akademik memberangsangkan dari dulu hinggalah ke hari ini.
Saya sangat berharap kepada Menteri Pelajaran, Muhyiddin Mohd Yassin agar dapat menghapuskan kegiatan guru yang gila kepada parti ini. Selagi kegiatan mereka berleluasa selama itulah pencapaian akademik tidak diperolehi. Kita tidak mahu sebuah sekolah atau maktab seperti MCKK itu yang gah dan hebat akhirnya merudum dan hilang pamor sebab pentadbirannya terlalu bermain politik. [wm.kl. 9:05 am 15/03/10]
No comments:
Post a Comment