Monday, March 29, 2010

ANAK KECIL PUN INGIN MENABUR BUDI

Semalam 28 Mac 2010 hari Ahad, aku duduk lepak-lepak kat "Restoran Koner" kat Sungai Siput nih. Waktu tuh lebih kurang pukul 10.30 pagi. Tengah aku ngirup teh tarik, tiba-tiba member aku ngajak aku pegi ke Chandan Puteri, Bukit Chandan, Kuala Kangsar. Member tuh ngajak aku nemankan dia nak ambik barang kat saner. Bile kate ngambik barang, dah tentu ler aku kene naik lori. Nih le peluang aku nak naik lori sebab aku memang tak peronah naik lori. Mase aku pindah randah dulu pun, barang-barang rumah ajer yang naik lori. Aku tetap naik kereta.

Duduk ler aku kat sebelah derebar lori tuh. Derebar lori tuh member aku ler yang ngajak ikut tuh. Sembang punya sembang maka pun kami sampai ler kat tempat yang nak dituju. Ruper-rupernye member aku tuh tengah buat "awning" kat sebuah rumah kat taman tuh. Aku pun turun dari lori cadang nak nengok-nengok alam sekitar. Tup-tup aku dengor ade orang yang panggel aku. Aku ceroyer keliling kut-kut die tuh panggel oghang lain dan aku nengok memang die tuh negor aku.

"Bile pulak cikgu jadi kelendan lori nih?" tegor oghang tuh sambil kami bersalaman.

"Teman bukannyer jadi kelendan lori, tapi ngikut member teman tuh nak ambik barang dia." Jawab aku sejujur-jujurnyer.

"Kut-kut cikgu dah buat bisnis. Cuti-cuti ujung minggu nih cikgu nengok tapak projek kut?" Sambungnya lagi.

"Tapak projek? Hebat juge persepsi kawan aku tuh." Bisik hati kecik aku.

Setelah barang yang nak diambik tuh diangkat ke lori, kami pun meneruskan perjalan pulang ke Sungai Siput. Dalam lori tuh kami sembang-sembang pasai bisnis. Member aku nih memang hebat jugak bisnis dia. Bukan ajer rumah-rumah persendirian yang buat projek malahan ade jugak jabatan-jabatan kerajaan yang beri dia projek.

Kami meneruskan perjalan pulang. Sampai ajer kat Kuala Kangsar, kami singgah kat gerai yang jual ayo nyor (aku peronah ceritakan dulu-dulu). Malangnye kami, kerane ayo nyor yang kami teringin sesangat nak lepaskan dahaga kat gerai tuh dah abis.

"Baru pukui 12 dah abis Yong?" Tanya aku pade tokeh gerai tuh dengan perasaan agak kecewa.

"Ogang rama bebeno ari nih cikgu." Balas tokeh gerai tuh macam simpati ajer kat aku.

"Tak ade rezeki." Balas aku macam memujuk ati aku yang agak kecewa.

Kami pun terus naik lori dan bercadang nak minum ayo kelapa kat gerai di Jambatan Iskandar, tapi kat situ pun kami melepas jugak. Bukannyer ayo nyor yang dah abis, tapi kerusi kat gerai tuh abis semuanyer dah duk kat atas meja. Itu tandanyer gerai tuh tutup. Kami teruskan perjalanan kami.

Sampai ajer kat Salak Stesen, tiba-tiba member aku yang bawak lori tuh berentikan lorinyer kat sebuah gerai di situ. Aku nengok mukenyer sebab aku tak peronah minum kat situ. Kawan aku tuh macam faham ajer perasaan aku.

"Oiii, teman nih dah dahage bebeno weh. Ayo aper pun teman kene minum." Kata kawan aku tuh sambil turun dari lori.

Mahu tak mahu aku pun kene turun jugak. Aku pun sebenonyer pun dah dahage bebeno. Ayo sejuk dalam botol pun aku luper bawak. Kalau dalam kereta aku dah tentu ade bebotol-botol ayo mineral, ini lori kawan dah tentu tak ade botol ayo.

Sampai ajer kat meja di gerai tuh aku nengok member aku tuh dah ngadap buah nyor mude yang dah di potong atasnyer. Ade dua biji. Aku pun ambik "straw", cadang nak minum ayo nyor sebiji lagi tuh.

"Itu aku punye. Hang order lain." Kata member aku tuh.

Aku nengok kawan teman tuh memang bebeno dahagenyer. Aku pun order dua biji lagi. Sambil itu aku order laksa sedap sepinggan. Sedap ke idak laksa tuh aku tak try lagi. Aku kata laksa sedap sebab ader tertulis kat "menu" di situ. Sebenonyer memang sedap selepas aku makan bila order aku tuh dah sampai. Aku pun mengok kawan teman tuh pun ngoder laksa sedap. Kami pun makan tanpa menoleh kiri dan kanan.

"Ini cikgu ker?" Suara seoghang budak pompuan tiba-tiba ajer ader kat sebelah aku.

"Ini cikgu ker?" Tanya budak tuh lagi kerana aku masih belum menjawab soalannyer.

"Iye, awak sekolah kat maner?" Jawab aku dan menyoal pula pada budak tuh.

"Sekolah ....... ler." Balas budak itu menyebut nama sekolahnya. "Saya Tahun Satu sekolah cikgu." Sambung budak itu lagi.

"Abis naper tanye saya macam tuh, macam tak kenai saya ajer?" Tanya aku pulak pade budak itu.

"Memang saya kenai cikgu, tapi ari nih saya "keliru" sebab ari-ari ke sekolah cikgu naik kereta. Hari ini pulak cikgu naik lori." terang budak itu yang menyebabkan aku ketawa berdekah-dekah atas kepetahan budak itu berkata-kata.

Setelah selesai aku dan kawan aku tadi makan dan minum, aku mengeluarkan wang untuk membayarnya.

"Yong, berapa nih?" Jerit aku kepada tokeh gerai tuh.

"Cikgu tak payah bayar." Kata budak itu. "Ari nih saya belanja cikgu dan kawan cikgu nih." Sambung budak itu lagi yang membuat aku terpinga-pinga.

"Saya belanja, tapi yang bayar ayah saya." Sambung budak itu lagi sambil menunjukkan jarinye ke arah ayahnyer yang ade di situ. Aku dan kawan aku pun apa lagi, ketawalah lagi..........

2 comments:

waruna said...

salam ziarah....

amalhaj said...

assalamulaikum cikgu!
terima kasih atas kunjungan.