Tuesday, March 2, 2010

KETULUSAN DALAM KEBENARAN DAN KEADILAN

"Ketulusan - jangan melakukan pembohongan yang menyakitkan; berfikirlah secara benar dan adil dan bila kita berkata, berbicaralah sesuai dengan kebenaran dan keadilan itu."

Ketulusan adalah perihal tulus yang berkaitan dengan kebersihan dan kesucian hati. Ketulusan juga merangkumi kejujuran manusia. Oleh itu orang yang tulus adalah orang yang dirinya memang seperti apa yang kelihatan. Sifat tulus yang merupakan keperibadian yang menyenangkan bererti kejujuran dari hati yang paling dalam dan benar-benar ikhlas. Keperibadian yang ditunjukkan itu tidak ada pembohongan atau berpura-pura.

Bagaimana agaknya akan terjadi kepada dunia ini seandainya kita boleh begitu sahaja menilaikan orang lain yang hanya berdasarkan penampilan luaran sahaja? Kita semua tahu bahawa perkara ini tidak mungkin kerana dunia ini terlalu sarat dipenuhi pembohongan. Manusia bukan hanya seperti lahirnya. Mereka menghiasi diri mereka baik dari segi mental mahupun fizikal. Perlakuan sebegitu rupa sehingga ia merupakan topeng bagi pembohongan dan kepurapuraan buruk mereka dengan penampilan yang menipu.

Jika kita ingin memiliki peribadi yang menarik, maka jadilah diri sendiri. Jangan kita mengubah diri kita membentuk diri orang lain. Oleh itu singkirkanlah segala bentuk pembohongan, kepalsuan dan kecurangan. Galilah dan kembangkan kualiti hati sendiri sebagai makhluk yang berakal. Janganlah meletakkan diri kita seolah-olah tidak mempunyai akal dalam segala perbuatan dan kelakuan kita.

Kita semua adalah intan yang belum diasah. Kita tidak perlu berkeliaran dengan mengenakan sepotong batu pengkilat. Hanya yang perlu kita lakukan adalah menggalikan kualiti dalam diri kita sendiri. Kembangkanlah. Hidupkanlah. jika kita melakukannya, maka nilai diri kita, permata kita yang sebenarnya akan mula bersinar. Nilai asas kita akan wujud dalam keperibadian yang menyenangkan, menarik dan menjadi peribadi yang menang.

Setiap bentuk pembohongan adalah penghancur kepada karakter. Ia juga penghancur kesempatan seseorang untuk berjaya dalam hidup. Ramai di antara kita yang dirugikan oleh pembohongan orang lain. Bagaimanapun yang paling menderita adalah pembohong itu sendiri. Setiap tindakan pembohongan akhirnya akan merupakan senjata makan tuan. Pembohongan itu akan membohongi si pembohong.

Kejujuran adalah carara terbaik. Mengapa kita perlu cuba meniru-niru kemuliaan yang bukan milik kita. Kita tidak mendapat apa-apa pun dari perbuatan itu kecuali ejekan dan kebencian orang lain. Sebenarnya kita mempunyai kejujuran yang menciptakan kedamaian batin dan penghargaan dari semua orang.

3 comments:

Kembara Kelana said...

bang aji...saya kat IAB, kursus...bang aji tak ada..rindu kat bang aji..jom kita makan ikan bawal keras

Kembara Kelana said...

bang aji...apakahabr
saya kat IAB...kursus dan makan angin sekali gus...sejukkan badan..jom

amalhaj said...

assalamualaikum dik!
kabor baik dik oiii!
penghulu lagi?????