Sunday, March 21, 2010

HOBI BOLEH MEMBENTUK KEJAYAAN

"Tidak ada manusia yang benar-benar bahagia dan aman bila tidak mempunyai hobi dan apa pun minat seseorang terhadap hal-hal luar seperti tanaman, kumbang atau kupu-kupu, ros, mawar atau anggerik, memancing, memburu, mendaki, menyelam atau berenang juga barang-barang antik, ingatlah perkara itu akan membuatnya asyik bila ditekuni."

Hobi adalah kegemaran yang diamalkan di waktu lapang dan bukan pekerjaan yang utama. Pelbagai jenis hobi yang boleh dilakukan seperti membaca, menulis, mengumpul setem dan lain-lain. Selain sebagai memenuhi masa lapang, kadang-kadang hobi boleh mendatangkan pendapatan kepada kita seperti mengumpul setem, mengumpul wang dan memburu. Hobi yang dilakukan atau yang diamalkan adalah kepada perkara-perkara yang positif.

Oleh itu tidak ada apa yang perlu dipersoalkan dalam perkara yang berkaitan dengan hobi. Hobi yang dilakukan atau diamalkan merupakan pengisi waktu yang terbaik. Melakukan hobi akan dapat memberikan kebahagiaan, dapat rasa persahabatan, menambahkan pengetahuan dan menjaga kesihatan yang baik. Memenuhi masa bekerja dan masa lapang menjadikan kita sentiasa bergerak atau melakukan sesuatu yang berfaedah tanpa membuang masa.

Hobi sepatutnya dapat menghasilkan keseimbangan yang baik antara kerjajaya dengan bermain. Bagi orang yang berjuang keras untuk mencapai kejayaan akan sentiasa mengarahkan usahanya untuk mencapai sasaran dalam kerjayanya mahupun dalam hobinya. Kebosanan terhadap pekerjaan harian atau rutin di rumah akan lenyap apabila seseorang suri rumahtangga itu mempunyai hobi yang mengasyikkan setelah ia menunaikan tugas sehariannya.

"Saya tidak mempunyai masa untuk hobi."

Kata-kata ini sering kali kita dengari. Kata-kata ini biasanya diluahkan oleh orang yang terlalu "komited" dengan kerjayanya sehingga melupai diri sendiri. Orang ini akan kehabisan waktu kerana waktu terus berjalan. Seandainya pada masa lampau kita tidak mempunyai waktu, ciptakanlah atau wujudkanlah waktu itu dan nikmatikanlah pengalaman yang menyeronokkan serta mengasyikkan yang boleh dihasilkan oleh hobi. Gunakanlah hobi untuk kita merasainya.

Secara umumnya terdapat empat jenis hobi. Keempat jenis hobi ini ada perkaitan dengan orang yang mempunyai hobi tersebut:-
1. Melakukan sesuatu
2. Mengumpulkan sesuatu
3. Membuat sesuatu
4. Mempelajari sesuatu

Melalui penelitian kita kepada ensikklopedia, kita akan dapat menemui sejumlah besar hobi yang tergolong dalam golongan di atas. Pusat sumber atau perpustakaan umum kebiasaannya banyak menyediakan atau mempamerkan buku-buku yang berkaitan dengan hobi. Tambahan pula terdapat pelbagai jenis perpustakaan yang didirikan untuk kemudahan kita selain digunakan oleh para pelajar. Kita boleh menjenguk di mana-mana perpustakaan yang kita sukai.

Pada peringkat awal, hobi boleh meletakkan kita sebagai bernasib baik. Kadang-kadang kita tidak pernah pun menyangka atau terfikir bahawa kegiatan waktu lapang kita ternyata akan membuat kita menjadi terkenal di dunia. Cuba kita lihat mereka yang telah terkenal di dunia dalam bidang olahraga, penemuan, ilmu, seni, muzik dan industri yang berpunca dari hobi yang pada asalnya dilakukan sebagai suka-suka sahaja.

"Apa hobi kamu?
Tanya cikgu apabila mengisi borang 001/002
semasa kita bersekolah di sekolah rendah lagi.


Hobi Edison adalah kepada peralatan kimia semanjak ia masih kanak-kanak. Hobi Edison ini telah membuat dirinya berjaya dan terkenal dengan berbagai penemuan. Namanya cukup terkenal sehingga kini dan dianggap sebagai pelopor dalam bidang penemuan ini. Begitu juga dengan hobi seorang penduduk Detroit yang telah membawa dunia memasuki abad industri kereta yang begitu hebat.

Kita perlu tahu bahawa kesabaran itu adalah merupakan guru yang hebat. Kesabaran perlu ada dan ianya adalah perkara yang paling baik dikembangkan dalam kita melakukan hobi. Melalui kesabaran akan menjadikan hobi kita itu lebih menyeronokkan. Hobi juga akan membuat fikiran kita akan menjadi lebih tenang. Hobi yang kita lakukan akan menciptakan suatu peransang atau pendorong kesihatan yang tiada tandingannya.

"Hobi itu menyenangkan, oleh itu milikilah suatu hobi."

2 comments:

Mybabah said...

Salam Amalhaj. Bolehkan dikatakan suka berblog sebagai satu hobi?

amalhaj said...

assalamualaikum tuan!
setiap hobi akan memberi manfaat termasuklah berblog yang penting kawan mesti ramai tambah ilmu dan sebagainya.