Saturday, April 24, 2010

BOSAN ITU AMAT MENYIKSAKAN

"Tidak lagi menengok ke depan atau ke belakang. Aku tetap dalam harap atau takut, namun aku bersyukur dengan segala yang baik yang aku temui. Yang terbaik ada di sinidan pada saat ini."

Jemu
bosan, jelak, muak
Menjemukan
membosankan, menjelakkan, memuakkan
Kejemuan
perihal jemu

Bosan
jemu, sudah tak suka lagi
Membosankan
menjemukan, menjadikan bosan
jemu akan sesuatu, bosan akan sesuatu
Kebosanan
perihal bosan
Pembosan
mudah (lekas bosan)

Perasaan jemu dan bosan memang sentiasa ada pada diri kita dan akan merasuk masuk dalam kehidupan jutaan manusia di dunia ini. Pada ketika rasa jemu dan bosan itu datang, ia akan menjadikan hidup kita melelahkan dan tidak menyenangkan. Ketika kita benar-benar tidak tahu apa yang harus kita lakukan terhadap diri kita sendiri, maka kita telah membiarkan diri kita tenggelam dalam kebosanan. Oleh itu elakkan perasaan jemu dan bosan mengawal diri kita.

Bosan dan jemu menjadi salah satu masalah yang amat ketara di mana-mana negara di dunia masa ini. Penyimpangan yang terjadi di kalangan orang muda merupakan salah satu faktor yang berperanan dalam timbulnya berbagai kejahatan. Kebosanan yang terjadi pada orang dewasa akan membuatnya cepat mati. Hal ini merupakan perosak kehidupan keluarga dan harus diperhitungkan sebagai pemyebab sejumlah besar keluarga yang kucar-kacir.

"Ramai yang sanggup menyiksakan diri mereka sendiri apabila berada dalam kebosanan yang paling kritikal."

Kebosanan adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkandengan cara melarikan diri darinya seperti yang dicuba oleh ramai orang dengan cara kahwin muda, berpisah, bercerai, mencari hiburan dan kehidupan serba cepat. Berjuta-juta orang di dunia ini mengambil jalan keliru dengan menjadi pemabuk atau penagih ubat terlarang sebagi usaha sementara untuk lari dari rasa kecewa dan cemas yang datang bersama kebosanan.

Begitu juga dengan para isteri yang sebenarnya tidak perlu bekerja untuk menambah pendapatan suami tetapi mereka melakukannya juga sebagai cara untuk melarikan diri. Cara ini sebenarnya bukanlah penyembuh yang baik untuk menghalau penyakit yang sebenarnya. Cara-cara itu seperti menelan aspirin untuk menyembuhkan patah tulang. Secara umum kita sering memerhatikan akibat dan bukan penyebabnya.

Mendekati diri kita dengan Allah s.w.t. adalah langkah yang terbaik apabila kita dilanda oleh kebosanan dan kekecewaan."

Kebosanan adalah suatu sikap mental yang ditemui pada orang-orang yang tidak mengenal dirinya sendiri. Nyawa kehidupan terlalu berharga untuk dipertaruhkan. Kita harus mengenal diri, apa pun yang harus kita korbankan. Apabila kita memasuki kebanaran dari keadaan diri kita, maka kita menjadi bebas dari perhambaan rasa takut, khuatir, cemas dan bosan.

No comments: