Wednesday, April 21, 2010

KEMALASAN MEROSAKKAN KEHIDUPAN

Malas adalah bermaksud tidak mahu berbuat apa-apa umpamanya bekerja dan lain-lain. Dari perkataan malas lahirlah perkataan:-
1. Bermalas-malas yang bermaksud duduk dengan tidak membuat sesuatu apa pun, duduk berehat-rehat atau lengah.
2. Memalaskan yang bermaksud menjadikan malas
3. Kemalasan yang bermaksud perihal malas
4. Pemalas yang bermaksud orang yang malas.

Terdapat satu lagi perkataan malas yang memberi maksud yang sungguh berbeza. Malas di sini membawa maksud sejenis burung:-
a) Burung Segan, Caprimulugus indicus jotaka
b) Burung Kubur, Caprimulugus macrurus bimaculatus.

"Secara alamiah manusia digoda oleh syaitan, namun sebaliknya seorang pemalas malah menggoda syaitan."

Kemalasan itu boleh menimbulkan sesuatu yang tidak baik. Ia boleh mewujudkan kejahatan, nasib tidak baik atau menimbulkan masalah kerana ia telah melanggar hukum alam tentang kegiatan. Jika dilihat setiap sesuatu yang terdapat dalam alam ini secara terus menerus bergerak untuk melakukan pelbagai kegiatan. Pergerakan tersebut ada yang nyata pada pandangan mata dan ada yang tidak nyata. Ianya penuh dengan makna dan maksud yang tersirat dan tersurat.

Oleh itu segala material, sama ada yang berbentuk padat, cair mahupun gas adalah terdiri dari proton dan elektron yang terus bergerak pantas. Semua planet dan bintang akan terus menerus tanpa henti menjelajahi langit dalam orbitnya yang tetap. Pergerakan ini akan berterusan tanpa henti dan hanya akan berhenti apabila dunia telah kiamat nanti. Jelaslah kepada kita bahawa tiada sesuatu pun dalam alam ini yang bersifat pemalas.

"Suka atau tidak kita mesti melakukannya."

Kita sewajarnya bersyukurlah kepada Allah s.w.t. kerana memberi nyawa kepada kita. Melalaui nyawa dan kesihatan yang baik kita dapat melakukan sesuatu setiap hari. Setiap pagi ketika bangun tidur kita telah pun mempunyai sesuatu yang harus dilakukan atau kita kerjakan. Perlakukan itu sama ada kita menyukainya atau tidak, kita tiada pilihan lain melainkan mesti melakukannya. Ia boleh diibaratkan sebagai satu paksaan kepada kita dalam kehidupan ini.

Kita akan melalui suatu paksaan untuk bekerja atau melakukan sesuatu pekerjaan. dari sini perkara-perkara yang terbaik dalam diri kita akan menghasilkan kesederhanaan dan juga suatu pengendalian diri. Kerajinan dan kekuatan kehendak dan melahirkan kegembiraan dan juga kepuasan. Semua ini dan pelbagai kebajikan yang lain memerlukan pergerakan yang pasti tidak pernah dialami oleh pemalas.

"Jangan kita membiarkan jiwa kita kelaparan."

Kemalasan fikiran, tubuh atau apa saja akan membawa ke arah kematian. Hinggakan air akan menjadi tercemar apabila ia malas untuk bergerak. Kehidupan dan pertumbuhan akan menjadi subur sekiranya terdapat kegiatan, pergerakan dan pekerjaan. Apabila kemalasan menguasai yang hidup, akan wujudlah suasana yang pudar dalam kehidupan. Pemandangan alam akan hilang serinya dan kita langsung tiada nafsu untuk menikmatinya.

Kegembiraan hidup yang sejati hanya akan datang kepada mereka yang sentiasa terlibat dalam melakukan sesuatu, bekerja, mencipta dan juga menjadikan atau menghasilkan sesuatu yang berfaedah. Melakukan pekerjaan hanya untuk mencari nafkah sebenar tidak cukup untuk kita perkembangkan diri kita selengkapnya. Kita tidak boleh mengembangkan kemampuan otot kita dengan membiarkan fikiran kita terhenti. Kita tidak boleh memerah otak dengan membiarkan tubuh kita terbengkalai.

Kita seharusnya mengembangkan tubuh, fikiran dan jiwa kita melalui penggunaan seharian secara terus menerus. Kita harus berjuang agar ketiga-tiga unsur dalaman kita itu sentiasa aktif terutama dalam program pengembangan. Kemalasan itu boleh dianggap sebagai perosak. Tidak ada yang boleh ditolak pada kerja yang tararahdengan baik. Kemalasan akan membuat kita akan sentiasa kecewa.

No comments: