Friday, April 30, 2010

LAIN YANG DICARI LAIN PULAK YANG DAPAT


Pagi tadi teman kene pegi mesyuarat kat PKG Talang. Jadi, teman tak pegi ke sekolah ler ari ni. Masa minum lepas mesyuarat ade member yang bagitau, ari nih last anto borang cukai. Lembaga Hasil Dalam Negeri online had pukui 12 tengah malam ini ajer. Aper lagi, teman pun kelam kabut sebab belum isi borang tuh lagi. Lepas ajer semayang Jemaat, teman pun online dgan LHDN. Nasib baik dapat tapi sengoyo jugak sebab nombor PIN nyer dah luper. Alhamdulillah dapat pun.

Tengah kusyuk teman ngisi borang tuh, ader ler pulak maklumat yang teman luper. Apa lagi, jenuh ler ceghoyer kotak-kotak yang ader bawah meja kerojer teman kat ghumah. Kat sini memang banyak bebeno kotak (mengkome kene ingat kotak yang teman ader tuh bukan ader isi tang kesah rasuah yerk!). Dalam tercari-cari tuh tetiba teman jumpa satu buku yang boleh dikira antik jugak. He eleh, lain yang teman cari lain yang teman dapat. Tengok aper yang teman dapat. Same-same kite nengok.

Teman jumpe sebuah novel. Tajuknyer, "ANAK WARISAN ZAMAN". Penulis novel ini Hamdan Raja Abdullah. Novel ini telah dicetak kali pertamanyer pade 1979. Jadi umor novel ini dah 41 tahun. Novel ini telah memenangi hadiah ketiga peraduan Menulis Novel Kanak-Kanak DBP 1987. Judul asal novel ini ialah "INSAF" diterbitkan sebagai sempena Tahun Antarabangsa Kanak-Kanak 1979. Mulanya terbit dalam siri Perpustakaan Sekolah DBP Bil 278.

Jalan cerite dalam novel ini pade teman memang menyayat hati walaupun di akhirnya pengarang menjadikannya "Happy Ending". Boleh dijadikan sebagai "motivasi" kepade kepade semua murid yang ndak berjaya dan mencapai kecemerlangan dalam pelajaran. Kisah pengorbanan seorang anak kepada ibu dan adiknya setelah berpisah dengan bapenyer. Dari kehidupan yang senang kepade kesusahan hidup yang menidaknyer untuk bersekolah.

Jadi, kekalo mengkome nak tahu ceriter sebenornyer dalam novel ini, mengkome bolehler pegi ke mane-mane "library" yang teman rase ader tersimpan di saner. Teman ngaterkan gitu sebabnyer novel ini telah menang peraduan oleh Dewan Bahase dan Pustake. Ato pon kalo mengkome tak boleh dapat boleh ler bertandang ke ghomah teman untuk numpang bace. Pinjam tak boleh sebab ader satu ajer, hehehehehehehe.

3 comments:

Amanina said...

moh kite buat library besar2. hahaha

amalhaj said...

pusat sumber,
perpustakaan,
apa lagi yerk?

Anonymous said...

saudara, terbaca apa yg saudara tulis tentang novel Anak Warisan Zaman. Terima kasih kerana membaca dan menyimpannya. DBP baru saja mengulang-cetak edisi ke 9 novel tersebut - salam dari Hamdan Raja Abdullah.