Friday, April 2, 2010

KEBAHAGIAAN ADA DALAM DIRI SENDIRI

"Angin dan ombak selalu berada di sisi ahli pelayaran terbaik."

Sejahtera bermaksud aman dan makmur, senang dan tenteram, terpelihara daripada bencana iaitu kesusahan, gangguan dan lain-lain. Namun begitu apabila perkataan sejahtera itu diberikan imbuhan baik di awal atau di akhir atau kedua-duanya ia tetap akan memberi maksud yang hampir sama.

Kesejahteraan pula memberi penekanan kepada berbagai maksud. Umpamanya kepada keselamatan, kesenangan hidup, kesentosaan dan juga ketenteraman. Kesemuanya itu adalah menjurus kepada kehidupan manusia. Oleh itu, untuk mencapai kesejahteraan kita sewajarnya melakukan sesuatu agar hasilnya itu dapat kita nikmati.

"Ya, Allah! Ya, Tuhanku!
Kau kurniakanlah kesejahteraan di dunia dan di akhirat
kepada aku, ibu bapaku, keluarga ku dan
semua muslimin dan muslimat.
Amin."

Kesejahteraan adalah tercipta untuk manusia. Oleh itu, manusia itu sendirilah yang perlu berusaha untuk mengecapi erti kesejahteraan itu. Tindak ada mana-mana pemerintah pun yang boleh lebih baik dalam menciptakan kesejahteraan. Kesejahteraan itu tercipta adalah dengan usaha setiap individu masa kini dan akan datang.

Terdapat perbezaan citi-cita dan sasaran hidup. Begitu jugalah untuk mendapat kesejahteraan, kita bebas dan tidak akan boleh mendapatkan penggantinya. Kita bebas berusaha, berinisiatif secara peribadi untuk memilikinya. Tiada sesiapa yang boleh menghalang hak kita untuk menikmati kesejahteraan dalam kehidupan kita.

"Meskipun manusia dianggap tidak dapat
mengetahui kelemahannya sendiri
namun masih ada orang yang tahu kekuatannya."

Kita perlu melihat diri kita sendiri untuk mendapatkan bantuan yang kita perlukan. Bantuan amat jarang sekali atau tidak mungkin boleh diperolehi dari luar. Bantuan nyata yang kita perlukan untuk mencapai kesejahteraan dalam hidup inti adalah terletak di tangan atau dalam diri kita sendiri. Mengapa perlu ada simpati dari orang dari untuk kesejateraan kita?

Di dalam diri semua orang terdapat kekuatan untuk memenuhi segala keperluan manusia. Terlalu ramai manusia yang mempunyai pendapat yang keliru bahawa kekuatan seperti itu hanya ada pada pemerintah. sebenarnya, yang terdapat di sana hanyalah material yang mula-mula diperolehi dari rakyat. Tanyakan diri sendiri, mengapakah aku dilahirkan?

"Di dalam diri manusia sama seperti di dalam tanah,
terdapat suatu yang paling berharga
yang hanya diketahui oleh pemiliknya."

Manusia masa kini memerlukan masyarakat bukanlah dengan kata-kata. Memiliki masyarakat ideal seperti ini hanya ada dalam angan-angan. Masing-masing, setiap satunya adalah perlu menemukan, mengembangkan dan menggunakan seluruh kekuatan yang sebenarnya ada dalam kita semua. Kita harus memulai sekarang juga dan bukan sebaliknya cuba dengan berbagai cara untuk menceroboh hak orang lain.

Kesejahteraan umat manusia yang dirumuskan oleh para wakil rakyat dan perundangan itu sebenarnya merupakan suatu pertukaran yang sederhana sahaja. Terlalu jauh berbeza jika dibandingkan dengan "takar emas" di dalam diri kita yang tidak akan habis digali. Kita harus menjadi Columbus bagi jiwa kita sendiri dan dapat menemukan sumber yang sangat subur dalam diri kita masing-masing.

"Janji-janji sebelum pilihanraya
tidak akan memberi kebahagiaan kepada pengundi,
apatah lagi janji tinggal janji."

No comments: