Sunday, August 2, 2009

MENGKOME FIKIO LE SENDIRI

Teman tertarik bebeno dengan kata-kata juruhebah yang mengendalikan berita sukan TV1 semalam (1 Ogos 2009) yang melabelkan semua yang menyertai "demontrasi Mansuhkan ISA" sebagai "BERTINDAK TIDAK MENGIKUT AKAL DAN FIKIRAN". Teman tertanya-tanya dalam hati teman, "BETULKER?"
Mengkome nengok gambo yang teman selitkan ini. Anak siapakah ini? Mengapa dia begitu berani? Betul ke mak bapak dia tak berAKAL dan berFIKIRAN? Adeke budak ini bertindak tanpa restu mak bapak dia? Adeke budak ini bertindak ikut kekawan yang lain? Adeke budak ini dipakse untuk ikut serte? Adeke budak ini dapat pampasan yang beso atas tindakannye itu?
Ape yang teman nampak mungkin mengkome seme tak nampak. Gitu juge apa yang mengkome seme nampak ade yang teman tak nampak. Kite ini sebagai manusia mesti ade kekuatan dan kelemahan.
Pade teman budak gambo kat atas ini mesti ade sesuatu yang ingin diminte. Mesti ade sesuatu yang disampakan. Mesti ade sesuatu yang die luahkan. Itu sebabnye die begitu berani ikut serte dalam demontrasi ini. Budak ini mungkin tak berAKAL dan berFIKIRAN dalam tindakannye. Mungkinke mak bapak budak ini yang tak berAKAL dan berFIKIRAN membenarkan anaknye ikut serta?
Ape-ape pun yang teman ndak iale MENGKOME FIKIO LE SENDIRI.

No comments: