Tuesday, June 23, 2009

BIMBINGAN DARI PEMIKIRAN SENDIRI

Kita baru saja memulakan untuk menghargai fakta bahawa "pemikiran mendahului semua tindakan", bahawa "kita dibimbing oleh pemikiran kita sendiri" dan "kita cenderung menjadi keluaran dari pemikiran kita yang sudah terbiasa". Peradaban begitu lambat menerima konsep bimbingan kemanusiaan ini, padahal para lelaki dan wanita yang mendapat kemajuan besar sudah mengetahuinya sejak awal zaman lagi,
Ramai orang yang sudah berhenti sebelum memasuki jalan menuju kejayaan hidup kerana terhalang oleh kekurangan tertentu. Penghalan berupa kekurangan itu boleh menjadi suatu tembok yang tidak dapat ditembus, namun bila kita menghendakinya, kita boleh mengubahnya menuju kejayaan. Apa juga kekurangan kita, biasanya kita boleh menguatkan diri kita dan mengembangkan suatu kemampuan normal melalui latihan dan kebaikan, melalui pengetahuan, pemahaman dan penglibatan.
Apa juga kelemahan atau sifat yang ingin kita kuatkan, kita seharusnya belajar untuk memusat kan fikiran kita pada kualiti yang kita kehendaki. Dengan sentiasa memegang fikiran penuh percaya pada diri, keteguhan dan positif, kelemahan itu akan dikuatkan sehingga penguatan yang kita perolehi sama besarnya dengan kelemahan yang disebabkan oleh keraguan dan kurangnya kepercayaan diri. Kita seharusnya mendukung pemikiran positif kita dengan tindakan positif untuk mencapai hasil yang positif. Ini adalah suatu kejayaan.
Hukum-hukum alam akan membantu kita dengan baik dalam usaha kita membuang kekurangan kita, bila kita mahu mengikuti hukum-hukum itu. Suatu pemahaman terhadap hukum kebiasaan akan memungkinkan kita untuk mengubah kebiasaan buruk menjadi kebiasaan baik. Hukum penggunaan mendukung perkembangan otak simetri, bukan hanya pengembangan kemampuan tertentu sahaja. Kemanusiaan sejati terdiri dari pengembangan segenap kemampuan kita, mental spiritual dan fizikal. Simbol alam adalah "menggunakannya atau hilang", seperti juga otot, semua kemampuan kita boleh diperkuatkan.

No comments: