Sunday, June 21, 2009

PEMERGIANMU

(buat ayah yang dikasihi, kini sudah kembali menemui Ilahi, semoga dicucuri rohnya dan di tempatkan bersama orang-orang yang beriman di Syurga Firdausi)

pemergianmu itu bersama lambaian sedu
tanpa aku pinta tanpa aku duga
kesali merangkuli diri
bukan kerana engkar kehendak Ilahi
cuma pergimu itu tiada diriku di sisimu
jasad yang kaku menyambut kepulangan aku

masih aku ingat pergimu ayah
dengan airmata tangisan dan sedu ibu
berkacda-kaca pula di mata aku
meskipun pergimu ayah
tanpa lagu pilu yang mengiringi
tanpa kata dan bicara merayu
kerana akan aku rela pemergianmu itu
dirimu lebih disayangiNya

kini pemergianmu semakin jauh
meninggalkan zuriat-zuriatmu
yang mengharapkan dirimu diletakkanNya
dalam kedamaian kesyahduan dan keindahan
bersama harapan dan secebis doa restu
semoga Ianya mencucuri rohmu

anisnoor.a.m
teluk intan

No comments: