Thursday, June 4, 2009

PRINSIP MORAL DAN KARAKTER

Keikhlasan adalah prinsip moral dan karakter yang paling hebat. Keikhlasan adalah kelurusan dan kejujuran. Hal ini merupakan tanda dari keutuhan manusia, kemanusiaan yang benar. Orang yang sejak awal memutuskan untuk menyelesaikan semua tugas yang dihadapinya dan menjadikan karakter sebagai modal untuk berjaya. Maka tidak peduli bagaimanapun masyarakat sekelilingnya, dia telah menempatkan dirinya dalam kedudukan terbaik dalam arena kehidupan. Tidak pernah ada pengganti kejujuran dan tidak ada kejayaan tanpa kejujuran.
Benih kejayaan tidak boleh ditemui dalam diri orang yang dapat dirasuah, bukan pada ahli politik yang boleh dibeli, bukan pada ahli perundangan atau usahawan yang melacurkan karakternya demi wang. Karakter tidak seharusnya ditempatkan di meja lelong untuk diberikan kepada penawar harga tertinggi. Karakter harus diperlakukan sebagai sesuatu yang sangat berharga dan tidak boleh dinilai dengan wang.
Kejayaan yang berterusan bergantung pada keikhlasan. Terlalu banyak lelaki dan wanita muda mengorbankan kejayaan abadi mereka demi mendapatkan perolehan yang bersifat sementara. Pada saat kita mengorbankan karakter, kita telah kehilangan segalanya. Kehidupan lebih banyak dihancurkan dengan terjadinya membunuh karakter disebabkan oleh penyakit atau perang. Keikhlasan, karakter, kejujuran akan mengarah kepada kemenangan, kejayaan, kebahagiaan dan kedamaian fikiran berdasarkan hukum gantian yang tidak dapat dihuraikan. Ketidakjujuran pada segala tingkat, penipuan, kecurangan, keinginan mendapatkan sesuatu tant pa berbuat apa pun dan tindakan keliru yang lain akan merampas karakter dari orang berkaitan, menghancurkan penghargaan dirinya dan kepercayaan dirinya serta menuju kehancuran penghargaan dirinya dan kepercayaan dirinya serta menuju kehancuran jiwa dan kegagalan. Hal ini juga merupakan kerja hukum gantian yang sama

No comments: