Saturday, July 4, 2009

bA b1 LEBIH SESUAI DARI H1 N1, ADE SETUJU?

Beberapa Perkara Tentang Ba-Bi Yang Anda perlu Tahu !
Posted on Saturday, July 04 @ 07:52:10 MYT by Paktam
Oleh Jebat Sarawak

Apabila isu wakil DAP Kedah mengistiharkan bahawa DAP Kedah keluar daripada kerajaan Kedah kerana tidak puashati dengan tindakan kerajaan Kedah merobohkan kandang babi haram ni maka heboh satu Malaysia dengan laporan penuh semua media BN. Begitu hebatnya perkara berkaitan debngan babi ini. Justeru itu terdetik hati dan gatal-gatal tangan untuk berkongsi perkara berkaitan dengan babi ini untuk renungan pembaca DD yang budiman. Mungkin tidak sehebat tulisan Kadir Jasin atau MSO tapi cukup untuk dijadikan pertimbangan bersama.
Sebut saja pasal babi ni, pastinya sebagai umat Islam terus timbul istilah haram untuk memegang binatang ini. Ini ketentuan yang telah diwahyukan oleh Allah kepada umat manusia melalui Islam. Justeru itu Allah mengingatkan manusia betapa bahayanya binatang bernama babi ini. Justeru itu maka Allah mengharamkan penganut Islam untuk menyentuh dan memakannya. Sesungguhnya itulah wahyu yang dinyatakan oleh Allah SWT kepada manusia. Bagi yang mempercayainya maka selamatlah ia kerana Allah sentiasa mahukan umatnya sihat sejahtera.
Berkaitan perkara menyentuh babi yang dikatakan haram ni, rasa terkejut sekali bila saya melihat dua wanita Islam bakal doktor dalam blog eddyra.Net begitu mesra sekali dengan binatang ni. Mungkin dengan melawan larangan Allah ni mereka dapat menyelamatkan umat Islam malah menemukan lebih banyak ilmu tentang bahaya yang diamarankan oleh Allah terhadap binatang babi ini. Kita tunggulah kajian selidik dua orang doktot Islam ni berkaitan penyakit berbahaya babi ni.
Dan sekarang ni berkaitan dengan Selsema Babi. Entah macam mana wujudnya istilah babi pada nama binatang ni dalam Bahasa Melayu. Tapi yang pasti dalam negara kita bahaya pada babi ni seolah-olah terdapat pada nama gabungan parti yang memakai huruf B ni. Segala tindakan gabungan parti yang mempunyai huruf B ni seakan-akan menimbulkan kerosakan pada negara kita ini. Kalau ia tidak dihapuskan pasti keadaan negara ini semakin bercelaru dan harubiru.
Contohnya dalam kes babi negeri Kedah ni, nampak sangat selama ni kerajaan yang berhuruf B ni tak pedulikan masalah babi ni hingga baru sekarang baru kerajaan PAS Kedah mengambil tindakan merobohkan kandang haram tersebut. Jika nak ditafsirkan tindakan kerajaan Kedah sebelum PAS selama ni bolehlah diberikan Babi pada huruf B tersebut kemudian N tu membawa maksud Namanya. Bolehlah dianggap begitu atas ketidakmampuan kerajaan sebelum ni mengawal kandang haram seolah-olah mereka membiarkan sahaja masalah tersebut dan akhirnya ia menjadi masalah kepada kerajaan PAS sekarang.
Sebelum saya berbicara tentang Selsema Babi, saya lebih dahulu menyentuh tentang H1 N1. Bagi golongan yang makan babi ni mereka menyatakan betapa enaknya daging ini. Jesteru itulah industri ini tidak dapat menampung keperluan permintaan terhadap daging ini di negara kita. Malah penternak berlumba-lumba untuk memelihara binatang ini kerana permintaan yang cukup tinggi di pasaran. Bagi golongan peniaga pula kepakaran mereka memasak menjadikan hidangan babi ini mampu menarik ramap pengunjung hinggakan keuntungan perniagaan mereka kukuh bertapak.
Justeru itulah saya tertarik dengan istilah H1 N1 kerana ia boleh ditafsirkan begini (merujuk kepada soal makan). Bila pelanggan mahu makan hati babi ni, pastinya mereka akan cakap seperti ini:-
"Tauke, Hati 1, Nyamannye, lagi 1 kasi sini".
Sekarang baru saya sentuh tentang Selsema babi ni pula. Kalau tak silap saya inilah istilah pertama yang digunakan untuk menggambarkan penyakit Influenza A, H1 N1 yang sekarang ni menggegar dunia. Di Indonesia penyakit ni dikenali sebagai "Flu babi". Tapi tiba-tiba di negara kita istilah istilah babi pada penyakit ini tidak dibenarkan oleh Kementerian Kesihatan. Oleh kerana penyakit ini semakin menular maka DS Rais Yatim pula mahu menggunakan istilah Selsema babi ni semula untuk menyedarkan bahaya penyakit ni kepada rakyat. Tapi Menteri Kesihatan tetap bertegas melarang penggunaan istilah Selsema babi sebaliknya terus menggunakan isilah H1 N1 sahaja. Terfikir juga kenapa Menteri Kesihatan takut guna istilah Selsema Babi ni sedangkan di Indonesia Flu Babi diterima pakai.
Pastinya terlalu bahaya penyakit Selsema babi atau H1 N1 ni. Justeru itulak apabila tindakan DAP Kedah, Lee Guan Aik mengumumkan keluar Pakatan kerajaan Kedah maka nama babi ni nampak cukup bahaya sekali. Hanya kerana tindakan kerajaan PAS merobohkan kandang babi haram di Kampung Berjaya maka ADUN DAP ni tak mampu bertahan. Seandainya boleh diimaginasikan bahawa Lee Guan Aik ni sebagai penyakit Selsema Babi @ H1 N1 maka seharusnya beliau perlu dikuarantin oleh DAP Pusat dan Majlis Pakatan Rakyat dulu.
Berilah rawatan kepada beliau dahulu kerana seandainya penyakit ini merebak dalam Pakatan Rakyat pasti ia bioleh menyebabkan gabungan Pakatan Rakyat mati kerananya. Berdasarkan kepada keberkesanan tindakan mengkuarantin pesakit Selsema babi ni oleh Kementerian Kesihatan mengawal penyakit ini pastinya selepas Lee Guan Aik dikuarantin maka beliau akan sembuh dan mampu mengukuhkan hasrat Pakatan Rakyat untuk menghapuskan terus BN nanti.
Jika seandainya Lee Guan Aik tidak mahu dikuarantin maka percayalah bahawa langkah yang paling selamat dan betul untuk diambil tindakan oleh mana-mana kerajaan Pakatan Rakyat ialah merobohkan semua kandang haram babi ni. Dulu Selangor dah buat dan menggantikannya dengan kilang yang lebih moden demi menjaga keselamatan rakyat Selangor. Maka sekiranya ada tindakan kerajaan Pakatan Rakyat merobohkan kandang babi haram ni maka tak usahlah pemimpin yang berkaitan terlalu mudah menghukum tindakan yang diambil demi menjaga kesihatan rakyat dan Pakatan Rakyat.
Lihatlah penduduk Kampung Berjaya pun bersetuju dengan tindakan kerajaan PAS ini. Kalau tidak dirobohkan sekarang takut pula nama Kampung Berjaya tu bertukar pula menjadi nama babi ni. Huruf B tu boleh bertukar namanya kalau tindakan tegas tidak diambil dari sekarang. Ertinya kalau ada kandang babi haram, roboh je. Sekiranya tindakan tidak diambil terhadp kandang babi haram ni nescaya satu hari nanti pencemaran yang disebabkan kewujudan kandang babi haram ini akan menimbulkan pencemaran alam sekitar yang teruk. Tentu kita masih ingat bagaimana teruknya pencemaran babi di Melaka dan negeri Sembilan dahulu. Pencemaran babi di kedua-dua negeri yang diperintah oleh umNO ni begitu menjijikkan malah ia cukup menghinakan masyarakat Islam khasnya.
Mungkin agak keterlaluan pernyataan ini tapi semua harus terima kerana hakikatnya begitu nyata sekali. Dalam isu pencemaran oleh ternakan babi ni melaka dan negeri Sembilan saya begitu sensitif mengenai taik babi. Pencemaran penternakan babi di melaka dan negeri Sembilan dulu menunjukkan bahawa taik babi yang dibersihkan mengalir terus ke dalam sungai dan laut.
Saat yang paling menyedihkan apabila ditayangkan pada TV 3, sekumpulan pengnjung yang begitu seronok mandi d Pantai Port Dickson mandi air yang dicemari najis babi ni. Sebut saja mandi najis babi semua manusia tak suka perkara ni.
Tapi kelemahan kerajaan umNO Negeri melaka dan negeri Sembilan dalam mengawal penternakan babi ini telah menyebabkan anak bangsa mandi air taik babi. Tu baru mandi je. bagaiman pula kemungkinan masyarakat Islam yang makan taik babi. Segalanya mungkin kerana ikan-ikan yang ditangkap oleh kawasan yang dicemari taik babi ni pastinya ada yang dimakan oleh anak-anak nelayan yang tertangkap ikan tersebut. Malah mungkin pula ikan-ikan yang makan taik babi tadi dijual di pasar terbuka untuk dibeli oleh orang Islam yang lain pula.
Begitulah kemungkinan yang telah terjadi akibat kelemahan kerajaan umNO melaka dan negeri Sembilan mengawal penternakan babi ni. Bila terjadi perkara ni tidak dapat tidak maka masyarakat Melayu harus terima hakikat bahawa bangsa lain makan daging babi manakala bangsa Melayu makan taik babi. Jadi janganlah kita bangsa Melayu bersorak gembira dengan tindakan DAP keluar daripada Kerajaan Kedah kerana tindakan kerajaan Kedah merobohkan kandang babi haram ni terlalu besar nikmatnya kepada masyarakat Melayu di negeri Kedah. Apakah kita sekali lagi sanggup makan taik babi melalui ikan yang sihat-sihat dan sedap rasanya hasil taik babi yang mengalir ke sungai atau ke laut ini?
Begitulah cerita mengenai babi yang ingin saya kongsikan kepada pembaca DD ni. Ingatlah bahawa binatang bernama babi ni terlalu bahaya untuk kehidupan manusia. Allah SWT telah mewahyukan tentang bahaya ini. Jadi jika ada tindakan yang menghapuskan kandang babi yang boleh mendatangkan bahaya kepada kita, mengapa pula kita orang melayu harus menentangnya. Malah kita pula bersorak gembira melihat ada orang yang sememangnya suka kepada binatang ni atas keperluan makanan mereka menentang tindakan yang mahu menyelamatkan situasi supaya tidak menjadi lebih teruk seperti yang pernah dialami oleh rakyat Melaka dan Negeri Sembilan dahulu.
Mungkin juga saya tidak sehebat pemimpin-pemimpin umNO yang bermatian-matian berjuang untuk rakyat tapi merelakan anak bangsanya mandi dan makan taik babi. Jika hanya kerana mempertahankan kandang babi haram di Kampung Berjaya ni, pihak DAP mengambil keputusan untuk keluar Pakatan Rakyat, rasanya aku tak pernah kesal sama sekali. Pemikiran rakyat hari ini lebih bihjak untuk menilai mana perjuangan yang baik dan mana perjuangan yang menjahanamkan rakyat. Doa dan harapan semoga PAS akan terus menang di Manik Urai sekaligus ia akan menguatkan keteguhan Pakatan Rakyat dalam menguburkan parti yang boleh ditafsirkan sebagai binatang berbahaya ini Namanya.

No comments: