Wednesday, July 29, 2009

SYAITAN MEMBANTU KE MASJID

Seorang pemuda telah bangun pagi-pagi buta untuk bersolat subuh di Masjid . Dia berpakaian, berwudhu dan berjalan menuju masjid. Di tengah jalan menuju masjid, pemuda tersebut telah terjatuh dan pakaiannya menjadi kotor. Dia banngun, membersihkan bajunya dan segera pulang kembali ke rumah.
Di rumah, dia berganti baju, berwudhu dan kembali berjalan menuju masjid. Dalam perjalanan kembali ke masjid itu, dia jatuh lagi di tempat yang sama. Namun begitu dia sekali lagi bangun membersihkan dirinya dan kembali ke rumahnya semula.
Di rumahnya, dia sekali lagi berganti baju, berwudhu dan berjalan menuju masjid. Di tengah jalan menuju masjid , dia telah bertemu seorang lelaki yang memegang lampu. Dia bertanyakan identiti lelaki tersebut dan menjawab, "saya melihat anda jatuh dua kali di perjalanan menuju masjid, Oleh itu, saya bawakan lampu ini untuk menerangi jalan anda ke masjid".
Pemuda tersebut mengucapkan terima kasih dan mereka berdua pun terus berjalan menuju ke masjid. Apabila sampai di masjid, pemuda tersebut mempelawa lelaki yang membawa lampu untuk masuk dan bersolat subuh bersamanya. Lelaki itu menolak walaupun pemuda tersebut mengajaknya berkali-kali. Jawapannya adalah sama.
Pemuda tersebut bertanya, "kenapa menolak untuk masuk dan solat?". Lelaki itu pun menjawab, "aku adalah IBLIS (setan)." Pemuda tersebut terkejut dengan jawapan yang lelaki itu berikan. Lelaki itu (setan) kemudian menjelaskan, "saya melihat kamu berjalan ke masjid dan sayalah yang membuat kamu terjatuh.
Ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masjid, Allah telah memaafkan semua dosa-dosa kamu. Saya membuat kamu jatuh kedua kalinya dan itupun tidak membuat kamu merubah fikiran untuk tinggal di rumah. Kamu tetap memutuskan kembali masjid. Oleh itu, Allah memaafkan dosa-dosa seluruh anggota keluarga kamu.
Saya kuatir jika saya membuat kamu jatuh untuk kali ketiga, jangan-jangan Allah akan memaafkan dosa-dosa seluruh penduduk desa kamu. Oleh itu, saya harus memastikan bahawa anda sampai di masjid dengan selamat.
Moral:-
Jangan biarkan Setan mendapatkan keuntungan dari setiap aksinya. Jangan melepaskan sebuah niat baik yang hendak kamu lakukan karana kamu tidak pernah tahu ganjaran yang akan kamu dapat dari segala kesulitan yang kamu temui dalam usahamu untuk melaksanakan niat baik tersebut .

No comments: