Tuesday, December 2, 2008

SK KUALA BESUT

30 NOVEMBER 2008
Kami (Warga Pendidik dari PPD Kuala Kangsar) sampai di Sekolah Kebangsaan Kuala Besut, Terengganu (SKKB) pada jam 3.45 petang, terlewat 45 minit dari masa yang diprogramkan. Untuk sampai ke sekolah ini ada pelbagai alternatif jalan raya. Jalan yang menuju ke SKKB terbentang luas ibarat "lebuh raya" yang selesa. Sepatutnya kami dapat menepati masa tetapi kami berasa bersalah kerana membuat warga pendidik SKKB yang diketuai oleh Guru Besarnya Encik Che Husin bin Ismail resah, goyah dan pasrah menanti. Memang benar, penantian itu satu penyiksaan. Terima kasih warga pendidik SKKB kerana penuh setia dan sabar menanti.
AIR MELAUT DI MANA-MANA
Perjalanan kami yang sepatut lancar telah bertukar menjadi perjalanan yang penuh berliku. Berliku bukan penuh dengan onak yang berduri atau dipenuhi dengan jurang yang dalam lagi mengancam, tetapi ianya dengan air yang menengelami. Itulah kehendak Allah SWT. Manusia sebagai hambaNya hanya boleh merancang tetapi hanya Allah SWT sahaja yang akan menentukankan sama ada perancangan manusia itu tepat, sipi atau pun tersasar.
3K KEBANGSAAN
Liku-liku yang berair yang kami kami harungi rupa-rupanya di dalamnya mendatangkan hasil yang amat berbaloi. Bukan kelah, bukan jelawat dan juga bukan patin tetapi lebih dari itu. Bas yang membawa kami mengharungi air berhenti betul-betul di hadapan pintu masuk SKKB. Betul kata orang tua-tua, "cinta pandang pertama" dan "tak kenal maka tak cinta". Di pintu masuk SKKB sahaja kami telah terus jatuh cinta. Badan yang letih menjadi segar. Wajah yang suram menjadi ceria, suara yang berbisik menjadi nyaring dan pergerakan yang terbatas menjadi lancar. SKKB telah membuat kami jatuh cinta.
PENGANUGERAHAN/PENGIKTIRAFAN SKKB
2000 - Anugerah Harapan Pertandingan Keceriaan & Keselamat Terengganu
2001 & 2002 - Johan Daerah Pertandingan 3K Kategori Sekolah Rendah
2003 - Johan Negeri Pertandingan 3K Kategori Sekolah Rendah
2004 - Naib Johan Anugerah Kualiti Pengarah Pelajaran Terengganu
2004 - Ketiga Kebangsaan Program Inisiatif Meningkatkan 3K Sekolah Rendah
2006 - Johan Kebersihan Sekolah dan Kawasan Angkat Komuniti Setempat
2006 & 2008 - Peringkat Akhir Pertandingan Sekolah Lestari (Anugerah Alam Sekitar)
2008 - Johan Kebangsaan Pertandingan 3K Sekolah Rendah
TAHNIAH DAN TERIMA KASIH WARGA SKKB

No comments: