Tuesday, March 24, 2009

KEBIJAKSANAAN

"orang bijak tidak pernah berkata: aku tidak berfikir"

Kebijaksanaan bukanlah pengetahuan. Kebijaksanaan adalah penerapan pengetahuan secara benar. Sekolah, kademik atau universiti tidak akan berharga, bila di sana tidak diajarkan cara menerapkan pengetahuan yang dimiliki siswa atau mahasiswa
Sudah diketahui bahawa kebijaksanaan lahir dari pengalaman. Pengalaman adalah guru yang baik, terutama kalau kita boleh mengambil manfaat dari pengalaman orang lain yang telah bekerja berjam-jam, berhari-hari, berminggu-minggu, berbulan-bulan dan bertahun-tahun untuk mempelajari tentang hidup.
Orang bijak adalah pemikir yang cermat. Mereka telah belajar untuk mendengar dan menunggu. Segala bentuk informasi yang datang, mereka selidiki dan kumpulkan sebagai usaha untuk menentukan betapa bergunanya hal ini untuk memuliakan kemanusiaan diri mereka dan untuk meningkatkan kemanusiaan secara menyeluruh.
Kebijaksanaan adalah pendidikanndalam tindakan. Pendidikan adalahpengetahuan tentang cara menggunakan keseluruhan diri seseorang. banyak orang hanya menggunakan satu atau dua potensi dari sejumlah potensi nyang mereka miliki. Orang boleh disebut terdidik, jika ia tahu cara membuat piranti dari segala sesuatunya, cara membuka, cara menjaganya agar tetap tajam dan cara menerapkannya pada segala tujuan praktikal.
Kebijaksanaan adalah kebenaran di dalam tindakan. Kebenaran adalah dasar dari segala pengetahuan dan merupakan pengikat seluruh masyarakat. Tidak ada kekalahan dalam kebenaran yang muncul dari dalam diri kita. Jika kita tidak engkar dari situ, kita diliputi kemenangan. Didiklah hati seperti otak. Gunakan segenap pengetahuan menjadi kebenaran murni dan mulia.
Kebijaksanaan akan muncul apabila kita menemukan diri sendiri kerana oenemuan diri bererti mengerahkan segala yang baik dari dalam diri kita, memantapkan tujuan hidup yang berharga, merencanakan untuk mencapai tujuan itu dan menyediakan diri kita untuk melaksanakan tujuan.

No comments: