Friday, April 3, 2009

APE BEZE TABOH DGAN KERANTONG?

Bende ini dinamekan "taboh" yang diperbuat dari keratan kayu balak yang ditebuk tengahnye. Bagian ujung di letakkan kulit lembu ato kerobo buat macam kompang atau rebane tuh. Bagian ujung satu lagi dibiorkan kosong. Bile diketok dgan kayu pengetok maka ia akan berbunyi le "bong.. bong..." ngikut rentak pemukulnye.
Name bende ini ialah "kerantong". Banyak terdapat tergantung kat surau ke, kat melesah ke atau pun kat semejid ke. Tujuannya gune bende ini ialah........... nanti teman criterkan kerane banyak bebebo kegunaan bende-bende nih.

Ini satu lagi jenis "kerantong". Beze antara due "kerantong" ni ialah beso dgan kecik aje. Ade juge beze panjang dgan pendeknye.

Ini pule kayu pengatok "kerantong" ni. Bile diketok dgan kayu ni maka kluor le bunyinye, "ktong... ktong..." mengikut irama ketokkan sipengetoknya. Kedue-due bende ini di buat dari seketul kayu yang ditebuk ditengah-tengahnye. Pengetoknye juge dari kayu.
KEGUNAANNYE:-
Taboh dgan kerantong ini digunekan sebagai tanda isyarat seperti wasuk waktu semayang, kecemasan, kematian dan sebagainye.

No comments: