Friday, September 25, 2009

HAJAR ASWAD

BEBERAPA PERISTIWA HAJAR ASWAD
Hajar Aswad telah melalui beberapa peristiwa sepanjang kewujudannya di muka bumi ini, yang menyebabkan ianya menjadi pecah dan hancur. Antara peristiwa yang menyebabkan Hajar Aswad menjadi pecah dan hancur ialah:-
1. Kesan daripada kebakaran yang pernah berlaku di Ka'bah, sewaktu pemerintahan Quraisy dan pemerintahan Abdullah bin Az-Zubair pada tahun 64Hijrah. Hajar Aswad telah retak menjadi tiga bahagian lalu Ibnu Az-Zubair menmgikatnya dengan perak. Beliau merupakan orang yang pertama melakukan perkara tersebut.
2. Peristiwa Al-Qaramithah iaitu salah satu cabang Syiah Isma'iliyyah Al-Batiniyyah yang telah mencabut Hajar Aswad pada tahun 317Hijrah dan membawanya ke Al-Ahsa' Arab Saudi (dalam sirah disebut Hajar), tetapi kemudian ianya dikembalikan pada tahun 339Hijrah.
Pada Hari Tarwiyah (8 Zulhijjah tahun 317Hijrah) Abu Tahir Al-Qurmuthi bersama 900 orang pengikutnya telah melakukan keganasan di Makkah khasnya di dalam Masjidil Haram. Mereka telah membunuh para jemaah haji dan mencampakkan mayat mereka ke dalam telaga Zamzam. Lebih 30,000 orang telah dibunuhnya.
Mereka telah mencabut Hajar Aswad dan membawanya ke negeri mereka dengan tujuan untuk menarik orang ramai ke sana untuk mengerjakan haji, sebagaimana Abrahah telah membina Ka'bah di negerinya. Maka tempat Hajar Aswad telah menjadi kosong selama 22 tahun. sehingga tahun 339Hijrah, Sanbar bin Al-Hasan Al-Qurmuthi telah menghantar kembali Hajar Aswad ke tempatnya, selepas binasanya Abu Tahir.

No comments: