Monday, September 28, 2009

ITULAH KEBESARANNYA

Ari raye pose tahun ni teman pegi ler merayap ntah kebun sape pun ntah. Maklumle dah lame bebeno teman nih tak balik kampung. Sebenonye teman semedang ajer balik kampung. Yang merayap tuh sebenonyer teman dah lame tak buat. Kali ni bile ade sikit mase teman pun ambik peluang pegi ke kebun abang nombor dua teman. Nak kate kebun idak juge sebab teman pegi nih betui2 kat belakang rumah die.

Dalam mase teman dok merayap tuh, teman tertengok ade pokok rembutan yang tengah berbuah. Teman ceroye jugak buahnya dan nampak le buahnye dah masak, tapi teman heran jugak sebab pokok yang same ade buah dah masak bebeno, ade yang sedang khero, ade yang mude dan ade yang tengah berputik. Itu dalam satu pokok, bukannyer pokok lain-lain. Kalo pokok lain2 tentu teman tak heran.

Fikio punye fikio, ape pulak teman nak heran yerk? Itu seme kan ke kejadian Penciptanya. Allah Yang Maha Besar yang boleh menjadikan semenye itu. Kalo Allah nak jadikan ape2 pun itu adalah hak Dia Yang Maha Agong. Jadi teman pun tak jadi heran bebeno kerane teman fikiokan itu adele kejadian yang dilakukan oleh Allah.

No comments: