Tuesday, January 27, 2009

PATsikatakLOMPATlompat SIKATAKlompatLOM

Ari ni teman pegi banyak bebeno kenduri. Ade kenduri kawin, ade kenduri khatam Quran, ade kenduri buai anak, ade kenduri masuk rumah baru, ade kenduri macam-macam kenduri. Yang teman heran ade juge kenduri berkhatan anak-anak lelaki. Selalunye deme sunatkan anak masa cuti panjang skolah.
Dah macam wakil rakyat pulak teman ni bila kene pegi banyak kenduri. Teman nih rama gak yang kenai bila sampa tempat kenduri tu deme seme bangun salam ngan teman. Alahai, leh jadi calon pulak rase teman. Last sekali teman pegi kenduri doa selamat di kawasan DUN Lintang.
Selepas aje abis doa, seme pun pulun makan. Dah petang-petang nih walaupun dah banyak pegi kenduri lapo jugak perut teman nih. Tapi, teman tak makan yang berat-berat sebab teman takut nanti semput. Semput bukan sebab asma tapi semput sebab perut dah padat ngan barang makan. Kat situ teman nengok ade laksa, mee kari, pulut kuning, nasi lemak, bihun goreng dan ntah macam-macam lagi. Kuih tradisional pun ade terutama yang teman suke sekali, limas. Yang lain itu ade dedokok, tepung bungkus dan karipap. Ini pun teman heran bila ade majlis aje mesti ke sediakan kuih karipap? Dah macam satu yang wajip pule.
Tengah sedap makan limas ade ler soghang yang teman pangge abang tuh tanya pade teman. Die tuh abang sepupu teman. Abang tu tanye, betul ke rama ADUN Umno nak main lompat-lompat? Nak lompat ke Pakatan? Teman tanya balik, mane abang tahu? Yang buat teman terkejut beruk tuh sebab abang sepupu teman tuh jawab die baca dalam intenet. Fuyo orang kampung pun dah celik ICT. Oghang banda apatah lagi. Abang tuh kata skrang nih ghumah die dah ade intenet. Anak sulung dia masukkan sebab adik-adiknye mengobak semedang bila tak dapat pegi siber cape. Hampir terbelahak teman sebab terkejut kat kampung ni dah rama oghang yang ade intenet. Hebat, hebat, hebat, memang hebat.
Teman jawab kalo dah abang baca macam tuh betul ler agaknyer. Abang tuh tanya lagi, nape tak kuar dalam TV ker? Surat kabo ker? Teman jawab, gitu ler gayenye surat kabo dan TV kat Melisia nih. Ade tige oghang lagi sape yerk? Tanya abang tuh lagi. Teman secara spontan jawab ADUN mike ler. Alahai, ADUN Lintang pun nak jadi katak juge? Kata abang tuh dan teman kata skrang nih memang rama yang nak jadi katak.
Abang tuh tanya balik. Mana mike tahu ADUN Lintang nak lompat? Teman jawab, sebab teman penah dengo die cakap kat oghang rama lepas dia kalah nak jadi Ketua Bahagian dulu. Die cakap kalo oghang Umno dah tak terima dia, lebih baik die masuk parti lain. Pada teman betul juga apa yang die cakap.
Tapi, pade teman mike tuh dah lanjut. Teman tak kate die dah tua cuma dah penghujung jadi ADUN. Beri chan pade oghang mude pulak. Mike tuh nak lompat pun dah tak kuat. Silap-silap lompat jatuh parit ker, masuk lobang ker, jatuh sunga ker, masuk longkang ker, ntah macam-macam leh jadi.
Pada pandangan teman mike tu dudok aje ler dalam Umno tuh. Bio ler oghang lain jadi Ketua Bagian. Mike pun dah lame jadi Ketua Bagian. Oghang mude pun nak merase juge. Teman rase pilihan raya akan datang pun name mike dah tak mandang calon. Pencen aje jadi ADUN tuh dengan baik-baik. Ati senang, oghang rama pun tak marah.

1 comment:

Achmed said...

Teman lompat kijang jer!!!!