Saturday, January 17, 2009

SUNGAI SIPUT sungai siput SUNGAI SIPUT sungai siput OOOOO SUNGAI SIPUT (1)


Semenjak dua menjak nih banyak bebeno criter-criter tang Sungai Siput nih kluor dalam surat kabor dan TV3. Macam-macam criter yang kluor tang Sungai Siput nih. Semenye bab HAK OGHANG MELAYU kat Sungai Siput ni. Balik-balik criter HAK MELAYU HAK MELAYU HAK MELAYU. Teman nih bukan getik nam bincang hal HAK MELAYU ni. Teman ini pun oghang Melayu gak. Tetapi naper baru skrang nak kait-kaitkan isu HAK MELAYU nih. Sebelum nih naper tak kluor-kluor pun, alahai.
Isu ini yang terbaru teman dengo dan bace. Ianye berlaku di Kampung Bahagia dgan Kampung Tersusun Kledang Utama, alahai, dekat bebeno dgan tempat teman nih. Isu gerai PLB milik Pejabat Tanah dan Daerah Kuala Kangsar/Daerah Kecil Sungai Siput. Di sini teman amik jawapan yang kluor dalam Harakah dah tentu tak kluor dalam mane-mane surat kabor perdana dan TV-TV juge perdana.
ISU GERAI PLB MILIK PEJABAT TANAH DAN DAERAH KUALA KANGSAR/ DAERAH KECIL SUNGAI SIPUT.
Gerai tersebut terletak di Kampung Bahagia Sungai Siput, telah digambarkan oleh TV bahawa berlaku kezaliman kepada penyewa. Cerita SEBENARNYA penyewa gerai tersebut yang bernama Fauziah Ahmad telah banyak bulan tidak membayar sewa kepada JKKP yang merupakan penyewa asal gerai tersebut. Selain itu penyewa juga sudah tertunggak bil air dan letrik sebanyak RM 320.
Disamping itu tempoh penyewaan kepada JKKP telah pun tamat pada bulan 12 yang lepas.
Oleh itu satu tawaran baru kepada pelbagai pihak dikeluarkan bagi proses mendapatkan penyewa baru. Perlu diingatkan gerai itu hendaklah dikosongkan dan tidak ada jaminan penyewa lama dapat menyewa kembali kerana proses pemilihan dan kelayakan perlu di teliti kembali.
Isu yang diputar belit oleh media sangatlah tidak munasah dengan menggambarkan api dan air dipotong dan penyewa dihalau dari gerai sewaannya. Sedangkan apa yang sebenarnya berlaku adalah keingkaran penyewa mematuhi peraturan yang sedia ada, iaitu membayar sewa kepada pemilik gerai. Jika berlaku pemotongan letrik dan air itu adalah bukan dibawah bidang kuasa PBT dan Kerajaan Negeri. Kalau sudah banyak bulan tidak membayar bil semua sudah maklum proses pemotongan akan berlaku.
ISU GERAI MILIK MAJLIS DAERAH SUNGAI SIPUT ini sangat memalukan apa yang dilakonkan oleh media, ditayangkan ADUN Lintang, Fakeh Adam berdiri di hadapan gerai yang kononnya dirobohkan oleh PBT untuk membuktikan apa yang disebutkan oleh Fakeh porak peranda itu benar.
Saya sekeras-kerasnya menafikan berita tersebut dan merupakan pembohongan belaka. Sebenar yang porak peranda adalah pelakun-pelakun kepada berita rekaan itu. Gerai tersebut terletak di Kampung Tersusun Kledang Utama dengan penyewanya kebetulan ada lah Pengerusi Persatuan Penjaja Sungai Siput bernama Syed Muhamad Syed Aman Syah. Penyewa tidak membayar sewa dari Oktober 2008 hingga Disember 2008.
Dimaklumkan penyewa telah mengubah suai bangunan gerai tersebut tanpa mendapatkan kebenaran dari Majlis Daerah terlebih dahulu. Penduduk setempat menggunakan istilah "buat macam rumah sendiri" kepada penyewa dengan sikapnya itu. Penambahan dibuat untuk tempat tinggal anaknya sendiri.
Itulah yang keluar di TV, bukan nya gambar gerai kena roboh tetapi gambar bangunan yang ditambah oleh penyewa yang belum siap. PBT juga tidak pernah menganggu pemilik itu sehingga ke hari ini, cuma yang kita faham bahawa penyewa dalam keadaan ketakutan yang amat sangat dengan pelanggaran undang-undang PBT yang dilakukannya.
Sepatutnya penyewa kena berterima kasih bukannya menjadi pelakun kepada klip berita bohong tersebut. Kepada ADUN Lintang nasihat saya buatlah kerja di penghujung usia yang ada pahala. Dato' pun sudah kalah dalam pemilihan Ketua Bahagian UMNO Sungai Siput dan secara logiknya sudah tidak ada tempat lagi dalam UMNO.
Walaupun lakonan dua malam kelmarin sudah kira berjaya tapi semuanya sudah terlambat. jawatan Dato' telah melayang sudah. Baiklah jadi wakil rakyat yang disayangi oleh semua sebelum Dato' bersara dari politik, makin tua makin menjadi dengan kerja amal bukan kerja bohong.
YB. Drs. Khalil Idham Lim,
ADUN Titi Serong /Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan,
Kerajaan Negeri Perak.
Bile teman dengo dan bace criter nih, teman pun pegi bertanya kekawan tang criter nih. Ramai teman tanya , yang UMNO teman tanya, yang PAS teman tanya, yang keADILan teman tanya. Teman tanya sebab takut-takut teman nih dengo criter bohong, fitnah atau apa-apa ajer criter kotor yang kluor dari mulut deme yang berpolitik kotor, alahai. Kalo dah koto jangan ler terus bagi kotor.
Teman kenai bebeno sape yang sewa tuh. Teman kenai bebeno suami die. Tapi teman tak nak criter tentang deme berdua tuh. Teman nak sembang tang briter TV tuh ajer. Selalu aje deme tuh buat fitnah. Sape nak tanggung dose tu? Pembaca berita? Pengarang? Menteri Penerangan?
Menteri Perdana? atau ???????? fikio le sendiri.
Teman tau ler sikit-sikit tang gerai-gerai ni. Nape YB Lintang tak amik tau semenjak UMNO perintah Perak lagi. Nape dibio bende-bende macam ini dari dulu lagi. puluhan tahun dulu. Masa UMNO perintah Perak, banyak gerai kat Sungai Siput ni dapat ke oghang UMNO. Bila dapat tak nak meniaga pulak. Pastu sewa kat oghang lain. Deme tuh dapat duit ngetek ajer.
Gitu juge, masa merentah dulu, semua nak peri. Buat majlis amik khemah majlis tak payah sewa bila Pakatan Rakyat merentah mintak sewa meloncat YB Lintang. Nape pulak nak sewa khemah ni hak rakyat kata dia. Tau pulak hak rakyat? Masa dulu deme merentah, oghang Pas ke oghang DAP ke oghang PPP ke oghang aper-aper jer ler yang bukan geng UMNO nape tak boleh. Dah le tak boleh pake reta majlis, nak sewa pun tak boleh.
Itu ler yang teman herannyer. Bila dah tak ade kuasa seme tu hak rakyat. Seme rakyat punye. Ini le mase nak bela rakyat jelata. Puluhan tahun dulu deme merentah nape deme langsung lupe hak rakyat, nape tak bagi seme rakyat rase rete majlis? alahai.

1 comment:

Achmed said...

Panda bebeno deme ngecek yekk!!! xbaik tur!!!...