Saturday, February 14, 2009

ANTARA KIJEN DENGAN RHEMEH

Dulu, kini dan selamanye ade ke mekome kenai Kijen dengan rhemeh? Teman caye ade antara mekome yang masih ingat kijen dengan rhemeh. Sesape yang ghumah die dekat dgan sunga tentu tau. Tapi kalo dekat dengan sunga pun tak panda berendam tentu masih tak kenai. Deme due jenis ni iaitu kijen dan rhemeh tingge dalam sunga.
Bebudak le nih hanye tau lala ajer. Deme tau makan lala, tau lala tingge kat mane. Lala sedap masak aper? Bile dah criter tang lala, skrang mekome dah dapat sedikit klu tang kijen dgan rhemeh. Deme tuh hamper same je spesisnyer. Yang beza deme tuh tengge di tempat yang berbeza. Deme seme tuh kalo dimasak lebih kurang ajer rasenyer. Buat sup ker, masak rendang ker, tumis ker dan aper-aper ker.
Berbalik pade soalan apa beza antara kijen dgan rhemeh tuh, teman nak kabo kat mekome beza nyer saiz ajer. sekor saiz kecik dan seko lagi saiz beso. Yang lain deme tuh hampir same. Bile sebut pasa kijen dan rhemeh nih teman teringat mase bebudak dulu. Ghumah teman dekat dgan sunga. Mandi kat sunga, ambik ayo untuk basuh ayo sunga, ambik ayo untuk siram pokok pun ayo sunga. Cume minum ajer teman ambik ayo telaga sebab kat sunga juge le tempat "melepas" beso dan kecik, alahai.
Dalam sunga tuh selain kijen dgan rhemeh, ade juge siput. Kat kampung teman deme gelo siput sunga. Fuyo sedap woi bile siput sunga masak dengan gulai kemahang. Campur pulak dengan buah "kulim". Itu siput sunga yang tingge dalam sunga. Jangan mekome tangkap siput lain pulak nak masak dengan kemahang.

No comments: